Filip Larsson lämnar LIF för spel i NHL
Publicerad: 2024-04-29
Lagbygget SHL
Herrlagets målvakt har skrivit på ett kontrakt med en NHL-klubb och lämnar Leksands IF inför den kommande säsongen. Vi önskar Filip ett stort lycka till!

Efter sin succésäsong med Kristianstad i HockeyAllsvenskan 2022/2023 valde Filip Larsson att skriva på ett tvåårskontrakt med Leksands IF inför den nyss avslutade säsongen. Här skulle burväktaren stå för ännu en stark säsong som bland annat innehållit landslagsspel vid ett par tillfällen, över 92 i räddningsprocent sett över hela säsongen samt 22 vinster (grundserie + slutspel).

För fyra säsonger sedan provade Filip Larsson på proffshockeyn i Nordamerika då han inom Detroit Red Wings organisation spelade i såväl AHL som ECHL. Nu har framgångarna på isen lett fram till ännu en chans i Nordamerika då Filip skrivit på ett kontrakt med en NHL-klubb.

- Vi gläds oerhört med Filip! Vi vill vara den typen av organisation som skapar dessa möjligheter för våra spelare, då händer sådant här. Nu får vi se över vår målvaktssida och bestämma hur vi hanterar den uppkomna situationen, säger Thomas Johansson, General Manager.

Filip Larsson:

- Säsongen som gick var helt fantastisk både på och utanför isen med alla grymma lagkamrater och ledare i hela föreningen samt alla supportrar som stöttat oss lika mycket hemma i Tegera som på alla andra arenor runt om i Sverige. Trots att jag och min familj endast varit här i en säsong så har det varit en tid i vårt liv som alltid kommer betyda otroligt mycket för oss alla tre. Nu har jag fått en stor möjlighet i Nordamerika, en möjlighet jag och min familj valt att ta. Med det sagt vill vi tacka alla som bidragit till att vi trivts så bra som vi gjort i Leksand. Tack för den här gången!

Leksands IF tackar Filip för hans insatser i klubben och önskar ett stort lycka till i Nordamerika!

HÄR hittar du Lagbygget SHL 24/25

Leksands IF