Skadeuppdatering herrlaget
Publicerad: 2022-12-27
Herrlagets matchvecka går vidare med bortamatch mot Färjestad BK imorgon onsdag, och på fredag väntar hemmamatch mot Linköping HC. Här är en uppdatering om skadeläget i herrlaget tillsammans med fysioterapeuten Per-Ivar Andersson.

I måndagens hemmamatch mot Timrå IK saknades forwarden John Quenneville, och därtill tvingades Marek Hrivík att avbryta matchen. Även Carter Ashton återfinns under tisdagen på skadelistan, och nedan kommenterar herrlagets fysioterapeut Per-Ivar Andersson spelarna som saknades vid dagens isträning.

Marek Hrivík

-Marek har en underkroppsskada som vi jobbar med. Vi ska göra en ny undersökning av honom, och välja behandlingsmetod utifrån vad den undersökningen visar. Marek kommer inte att spela något mer den här veckan i alla fall, så mycket kan vi konstatera.

Har ni varit för ivriga med att sätta Marek i spel?
-Det tycker jag absolut inte. På den nivån vi jobbar på ligger spelarna ofta på gränsen av vad de klarar av. I de bedömningarna vi gör av våra spelare tar vi hänsyn till hur spelarna känner sig, resultaten av de tester vi gör av våra spelare och hur mycket tid spelarna kunnat lägga ner för att rehabilitera sina skadeproblem för att vara stark nog att spela. När alla de parametrarna visar att spelarna är uttagningsbara måste vi jobba utifrån det. Jag tycker att Björn sammanfattade det bra på gårdagens presskonferens, att "vi kan inte ha uttagningsbara spelare på läktaren bara för att de inte ska bli skadade". Det ligger väldigt mycket i det, även om vi ofta ligger på gränsen.

John Quenneville

-John slog upp en skada på träningen i förrgår. Han rehabtränar och vi kommer att trycka i lite mer i den träningen under morgondagen. Vi tar det dag för dag, men han kommer inte att vara uttagningsbar till bortamatchen mot Färjestad.

Carter Ashton

-Carter ådrog sig en överkroppsskada i samband med matchen mot Timrå och kommer inte att vara uttagningsbar till bortamatchen mot Färjestad. Han spelar troligtvis inte heller mot Linköping, men vi tar det dag för dag med honom.

Richard Brasar