Justin Kloos förlänger
Publicerad: 2022-12-23
Leksands IF har kommit överens med forwarden Justin Kloos om en förlängning av kontraktet. Det nyskrivna avtalet gäller över ytterligare två säsonger, till och med säsongen 2024/2025.

Justin Kloos kommer ursprungligen från Lakeville, Minnesota, i norra USA där han under sin tid på high school spelade i Lakeville South High och Team MAP South Hockey samt Waterloo Black Hawks i grannstaten Iowa. Mellan 2013-2017 representerade han University of Minnesota i NCAA med stor framgång under fyra säsonger. Under våren 2017 kontrakterades Kloos av Minnesota Wild, och AHL-spel väntade där han slog sig in i AHL-laget Iowa Wild inför säsongen 2017/2018. Efter att ha stått för en stark poängproduktion i Iowa fattade Anaheim Ducks tycke för Kloos och bytte till sig honom från Minnesota strax efter nyår 2019. Även i Anaheims organisation väntade främst AHL-spel för Kloos del där han fortsatte sin fina poängproduktion i San Diego Gulls på den amerikanska västkusten.

Inför säsongen 2020/2021 var det dags för det första europaäventyret för Kloos då han signerade ett kontrakt med KHL-klubben Torpedo Nizhny Novgorod knappa 20 mil söder om St Petersburg. I Torpedo stod Justin Kloos för 20 poäng (11+9) på 50 matcher. Inför säsongen 2021/2022 anslöt Justin Kloos till Leksands IF där han hittills spelat 75 matcher i SHL och Champions Hockey League och under dessa stått för 47 poäng (20+27).

Det nyskrivna kontraktet gäller till och med säsongen 2024/2025.

Justin Kloos om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns väldigt bra att stanna i Leksands IF. Ända sedan jag kom hit till Leksand har jag blivit väldigt väl omhändertagen överallt i byn, inte bara i arenan. Jag och min fru trivs väldigt bra här och ser fram emot att stanna i minst två år till. Vi har något bra på gång som lag, och målet är givetvis att kunna ta hem ett SM-guld tillsammans med alla i och omkring föreningen.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Justin Kloos:
-Justin är en spelare med ett enormt hjärta i sitt sätt att spela ishockey. Han är totalt hänsynslös mot sig själv och lämnar aldrig isen utan att ha gett 100%. Han har en bra blick för spelet, är en bra passningsspelare och jobbar extremt hårt. Justin är en väldigt obekväm spelare att spela emot, och är verkligen ett föredöme i sin professionella inställning både på och utanför isen. Jag är oerhört glad att vi får fortsätta jobba med Justin i ytterligare två år.

Richard Brasar