Marcus Karlberg tillbaka i Leksands IF
Publicerad: 2022-06-13
Leksands IF har gjort klart med forwarden Marcus Karlberg som närmast kommer från spel i Borlänge HF. Avtalet som innebär att Karlberg återvänder till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Marcus Karlberg är född och till stor del uppvuxen i Leksand. Detta till trots är det schweiziska EHC Kloten som är Karlbergs moderklubb. Karlberg har tillbringade hela sin juniortid i Leksands IF och gjorde under hela resan från U16- till J20-laget sig känd som en starkt poängproducerande spelare. Sitt riktiga steg in i seniorhockeyn tog Karlberg säsongen 2018/2019 då han representerade Leksands IFs representationslag på herrsidan vid 56 matcher i HockeyAllsvenskan och efterföljande kvalspel där han under dessa stod för 15 poäng (5+10). Under den efterföljande säsongen lånades Karlberg inledningsvis ut till AIK i HockeyAllsvenskan, men återvände till Dalarna redan efter fem matcher i solnaklubben. På hemmaplan stod Karlberg sedermera för hela 32 poäng på 27 matcher i J20 SuperElit, och gjorde även 13 SHL-matcher under vintern 2019/2020.

Inför säsongen 2020/2021 lånades Marcus Karlberg ut till HC Vita Hästen där han spelade 29 matcher i HockeyAllsvenskan under höstsäsongen innan han återvände till Dalarna för att avsluta säsongen i Borlänge HF. Även under den nyligen avslutade säsongen har Marcus Karlberg representerat Borlänge där han stod för 51 poäng (23+28) på 46 matcher med grundserierna och play off-spelet i HockeyEttan inkluderat.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Marcus Karlberg återvänder till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Marcus Karlberg om att återvända till Leksands IF:
-Det känns otroligt kul att få komma tillbaka till Leksands IF. Jag är ju mer eller mindre uppvuxen i den här arenan och Leksand ligger mig allra närmst om hjärtat, så det var inte ett svårt val att komma tillbaka hit när chansen dök upp. Det ska bli väldigt häftigt att få spela i SHL igen, det har varit mitt stora mål sedan jag lämnade Leksand. Att ta steget direkt från HockeyEttan till SHL är ju kanske inte det allra vanligaste, men jag känner mig mycket mognare, starkare och bättre som hockeyspelare överlag sedan senast jag var i Leksand.

-Jag kommer ju som sagt från HockeyEttan och vet såklart att jag startar långt ner i hierarkin i laget. Jag kommer att komma in och köra mitt race och göra allt jag kan för att spela så mycket som möjligt i vinter, så får jag se hur långt det tar en. Jag är bara jätteglad över att få den här chansen, det var inget jag räknade med under säsongen som var. För lagets del förväntar jag mig att vi kommer vara slagkraftiga och utmana på riktigt. Det som Leksands IF byggt upp senaste två-tre säsongerna är riktigt imponerande och jag får bara rätta in mig i ledet och haka på tåget, och jag tror de kan bli en riktigt lång och spännande säsong för oss.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Marcus Karlberg:
-Det är härligt att Marcus är tillbaka i Leksands IF. Vi har tappat en hel del spelare och behövde se över vår numerär, och få in spelare som accepterar att ta roller långt ner i vår hierarki. Mackan är en Leksandskille från grunden som besitter en bra speed och kan göra poäng. Att han får försöka slå sig in i laget känns väldigt spännande.

Richard Brasar