Victoria Klimek till Leksands IF
Publicerad: 2022-06-21
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den kanadensiska forwarden Victoria Klimek som närmast kommer från spel i Syracuse University i NCAA. Kontraktet med Klimek gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

22-åriga Victoria Klimek kommer ursprungligen från utkanten av Toronto, Ontario, i Kanada. Som ungdoms- och juniorspelare representerade Klimek de närliggande klubbarna Stoney Creek Sabres och Oakville Hornets i Provincial Women's Hockey League, PWHL. När det sedermera blev dags för högre studier gick flyttlasset till USA och Suracuse, NY, öster om Buffalo. Där kom Victoria Klimek att representera Syracuse University i NCAA under fem säsonger mellan 2017-2022. Totalt har Klimek spelat 164 matcher för Syracuse University och under dessa stått för 73 poäng (38+35).

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Victoria Klimek ansluter till Leksands IF är skrivet över den kommande säsongen, 2022/2023.

Nyförvärvet Victoria Klimek om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt spänd och förväntansfull inför att komma till Leksands IF, och jag känner mig privilegierad över möjligheten att få representera föreningen. Efter att ha haft bra möten med ledningen i Leksands IF känner jag mig trygg i att det är helt rätt val för mig. Jag ser mig själv som en tävlingsinriktad, passionerad och intensiv spelare som älskar att vinna. Jag värdesätter ett hårt lagarbete och jag ser fram emot att fortsätta bidra med 100 procent i varje sitation till laget. Jag försöker alltid bidra med en positiv attityd och ser verkligen fram emot vad vi kan åstadkomma som lag.

-Jag räknar redan dagarna tills jag får komma till Dalarna och Leksand för att starta resan mot att vinna tillsammans med Leksands IF!

Alexander Bröms om nyförvärvet Victoria Klimek:
-Vi hämtar in Victoria från Syracuse University där hon varit en stabilt producerande spelare genom hela hennes collegetid. Vi hoppas hon ska fortsätta producera poäng även i SDHL, och att hennes storlek kan komma till nytta nu när förutsättningarna förändras med nya regler i ligan. Jag ser mycket fram emot att jobba tillsammans med Victoria.

Richard Brasar