Gunnarsson inför SSK hemma
Publicerad: 2019-01-25
I veckans bortasegrar mot Pantern och Vita Hästen var det han som inledde det blåvita målskyttet båda gångerna. Nu hoppas Daniel Gunnarsson på veckans tredje seger, och vem vet, kanske ett mål till? – Jag blir gärna målskytt, men huvudsaken är så klart att vi gör mål. Och att vi gör flest mål, säger den poängsäkra backen inför lördagens hemmamatch mot Södertälje.

Veckan har hittills bjudit på bortaseger med 3-2 mot både Pantern (efter förlängning) och Vita Hästen.
Mot Pantern satte Daniel Gunnarsson det mål som inledde den blåvita upphämtingen i slutet av period 3, och mot Vita Hästen gjorde han matchens första mål.
– Två mål som liknande varandra ganska mycket faktiskt. Båda var slagskott i powerplay och med bra skymning framför mål. Skymningsarbetet har en stor del i båda målen, menar Gunnarsson, som hittills har svarat för 18 poäng (7+11) på 39 matcher.
Något som ger honom en sjätteplats i den interna poängligan, poängbäst av backarna.
– Det har gått bra, och självklart är det jätteroligt att få göra mål. Jag har skjutit ganska mycket tidigare också, men då har det varit mer stolpe ut. Nu när puckarna har börjat gå in har jag fått mer självförtroende och blvit tryggare i mitt skott, då kommer målen också.

Fredagskvällen bjuder på flera hockeyallsvenska matcher, men i skrivande stund är lördagens gäster Södertälje tabellsexa - Leksand sjua. Två poäng skiljer mellan lagen.
– Det är jämnt i tabellen, och ska vi hänga med toppen blir det viktigt att vi vinner nu, konstaterar Daniel Gunnarsson, som tycker att hans lag har en del viktiga saker att ta med sig från veckans bortamatcher.
– I Panternmatchen är det definitivt vår tredje period, där vi vann skotten med 23-0 och verkligen hade bestämt oss för att hämta upp underläget. Den inställning och beslutsamhet som vi hade då ska vi försöka hålla under 60 minuter.
– Sen från matchen mot Vita Häste tycker jag att vi ska ta med oss sättet vi började matchen på. Vår förstaperiod där var en av våra bättre denna säsong.

Vad framförallt gjorde ni bra?

– Vi åkte mycket skridskor, satte en hög press och höll i intensiteten i vårt spel. Det blir viktigt att vi kommer ut på samma sätt även mot Södertälje. Vi har spelat bra på hemmais nu på slutet, och vi ser fram emot att spela inför en förhoppningsvis stor publik. Vem som avgör? Jag tycker att Martin Karlsson har visat att han kan det här med viktiga mål, så han kan nog kliva fram och avgöra nu med.

Och du sätter första?

– Haha, ja det vore ju fint, men vi får se. Visst är det roligt att vara med och bidra, men det spelar verkligen ingen roll vem som gör målen.

Lördagens match är en del av Marathonhockey-dagen och bjuder på flera extra aktiviteter och erbjudanden i arenan.

Biljetter hittar du här!

Elin Broman