Hemma hos Elin Lundberg
Publicerad: 2018-06-20
Damlaget
I det nyaste numret av medlemstidningen Leksingen hälsar vi på hemma hos damlagets Elin Lundberg. Tidningen delas ut lagom till midsommar, men finns redan nu att läsa digitalt om du loggar in på din medlemssida. Hon trivs i köket, älskar sin fjäderlampa och dricker kaffe ur en Batman-mugg. Följ med hem till backen och den relativt nyblivna husägaren – Elin Lundberg.

Elin har precis gjort klart dagens arbetspass på en förskola utanför Leksand. Innan det är dags för träning sitter hon nu hemma vid köksbordet, där hon avslutar en delikat matlådemåltid bestående av kyckling, potatis och grönsaker.
– Nu, äntligen dags för kaffe!, säger Elin och fyller en svartvit Batman-mugg.
– Jag fick den av min bror i julklapp… han tyckte väl att den passade mig bra, haha.

Elin kommer från Malung, men flyttade till Leksand på sommaren mellan nian och gymnasiet.
– Och innan det hade jag pendlat i nästan två år också, för hockeyn så klart, berättar Elin, som i dag är 25 år gammal och har spelat över 300 matcher i Leksandströjan.
Även boendemässigt har hon hunnit med en hel del.
– Jag började på Leksand Strand och sen hann jag med två ställen till innan jag flyttade till en lägenhet på torget, ovanför Bosporen. Vi (Elin och sambon Sebastian) trivdes väl bra där, men det känns verkligen jätteskönt att vi fick tag på det här i stället. Det känns helt rätt, säger Elin, och ser sig omkring i det nybyggda parhus som paret har bott i sedan februari.
– Egentligen hade vi väl inte kollat efter hus så länge, det blev väldigt spontant. Men efter att vi hade varit här och tittat en gång bestämde vi oss direkt.

Vad fastnade ni främst för?

– Läget är perfekt, det ligger väldigt lantligt till, men ändå är det bara en 20 minuters promenad in till centrum. Sen är det ju roligt med nyproduktion och att vi fick vara med och forma huset själva. Även om vi inte gjorde jättemycket tillval, så känns det verkligen som att vi har fått sätta vår egen prägel på huset, framförallt köket, som vi gjorde svart i stället för vitt. Eftersom vi har köket och vardagsrummet i en öppen planlösning blir det ju ganska naturligt att man spenderar mycket tid här.

Vem är bäst i köket?

– Jag älskar att laga mat, så det är oftast jag som gör det. Sebban brukar få hacka grönsaker eller diska, det är hans paradgren, haha.

Någon favoriträtt?

– Jag älskar älgkött, det är magiskt!

Vad gör ni när ni är hemma, när ni inte lagar mat och hackar grönsaker?

– Vi är ju sportintresserade båda två, så teven står nästan alltid på. Mest hockey och fotboll blir det. Sen ser vi fram emot många grillkvällar med familj och vänner här hemma nu i sommar. Det är ytterligare en grej som är bra med att ha ett hus. Man har plats att umgås, haha.

När det gäller inredningen i hemmet går det mesta i vitt, svart och grått. Större delen av möblemanget är nyköpt inför flytten.
– Ingen av oss har väl något större intresse av inredning egentligen, så det har inte varit så stora diskussioner om hur vi ska ha det. Sebban gillar mycket mörka möbler, och jag kanske lite mer lantlig stil, så vi har väl gjort en kompromiss där. Det enda som han var väldigt noga med att vi skulle ha här hemma var kristallkronan ovanför köksbordet. Jag ville samtidigt jättegärna ha en fjäderlampa i sovrummet, så vi fick en lampa var kan man säga.

Vem är bäst på att städa?

– Alltså, jag tycker att vi städar båda två, men man behöver ju inte överdriva. Enligt mig kan man fylla sin vardag med roligare saker än att städa hela tiden. Jag tycker liksom inte att det gör något att det syns att det bor någon här hemma, men visst, vi städar väl en gång i veckan kanske.

Vad är det roligaste med att vara husägare?

– Friheten. Att inte behöva anpassa sig efter grannar på samma sätt, och att ha en gård. Det är en frihetskänsla deluxe.

Det mest överraskande med att vara husägare?

– Alla utgifter. Det är så mycket man behöver som man inte tänker på… och som blir jättedyrt! Bara glödlampor till alla rum liksom… Eller en snöskyffel! Man blir ju lite mer ekonomisk också, och tar inte en långdusch i 50 minuter direkt, haha. I övrigt är det väl en hel del saker som man lär sig efterhand. Vi har precis skrivit ut ett schema för sophämtningen till exempel, det sitter där så fint på kylskåpet nu.

Hur händiga är ni?

– Jag är nog mer händig än Sebban skulle jag tro, men ingen av oss är väl särskilt händig. Som tur är har vi mycket vänner och familj som kan hjälpa oss med det mesta.

Vem i laget har det finaste hemmet?

Jossan Söderberg har det väldigt fint. Jag önskar att jag hade ork att lägga ner så mycket tid för att få det så fint och genomtänkt.

Vem i laget skulle passa bäst som husägare?

Julia Åberg är en sån som jag verkligen kan se gå runt och fixa med det mesta, både i ett hus och på en gård. Dessutom är hon alltid glad och har massor av energi. Henne skulle jag definitivt leja i mitt hushållsarbete, haha.

Vem passar sämst?

– Bra fråga, men Wilma Johansson kanske. Jag har fått för mig att hon är en lägenhetsmänniska.

Elin Broman