Information om morgonens brand
Publicerad: 2020-04-16
Leksands IF
Klockan 04:16 på torsdagsmorgonen utbröt en brand vid Drömmarnas Arena som sedan spred sig vidare till Weda Skog Arena. Här är en sammanställning av information med anledning av branden. Har du uppgifter om branden, tveka inte att ta kontakt med polisen via telefonnumret i nyheten.

Branden startade vid uterinken Drömmarnas Arena som ligger i anslutning till Weda Skog Arena, som är den mindre av de ihopbyggda ishallarna i Leksand. Branden utbröt, enligt Brandkåren Norra Dalarna, klockan 04:16.

Klockan 10:00 gav Brandkåren Norra Dalarna följande uppdatering via sin facebooksida:
Branden är under kontroll och insatsen avslutad. Vi kommer vara kvar på plats under dagen för bevakning på grund av kraftig vind. Kontroll av röksmitta i Tegera arena genomförs samtidigt som brandingenjör tillsammans med kriminaltekniker har påbörjat utredningsarbetet.

Polisutredning påbörjad

Under förmiddagen utkom Polisen med en händelsenotis som förkunnar att en förundersökning om misstänkt mordbrand, alternativt grov mordbrand, inletts:

Larmet inkom kl 04:30 och händelsen rubriceras som grov mordbrand.

Förundersökning pågår i ärendet. Polisen är i sammanhanget angelägen om att komma i kontakt med personer som antingen har sett omständigheter som kan sättas i samband med branden eller som på annat sätt fått till sig uppgifter som kan hjälpa utredningen framåt.

Med anledning av ovan har polisen öppnat upp ett telefonnummer dit personer kan vända sig för att lämna uppgifter i ärendet. Telefonnumret är 070-2806835 och numret kommer att vara öppet i vart fall fram till kl 16:00. Övrig tid hänvisas till telefon 11414 och begära att få lämna uppgifter i pågående utredning.

Drömmarnas Arena och Weda Skog Arena stängda

Området på och omkring Drömmarnas Arena samt Weda Skog Arena är nu avstängda och avspärrade tillvidare. Vi ber alla att respektera de avspärrningar och förbud som är kopplade till platsen.

Hockeyskolan

Under dagen har Leksands IF självfallet fått frågor angående sommarens hockeyskola som är planerad att genomföras i Weda Skog Arena. I nuläget måste Leksands IF noggrannt undersöka omfattningen av byggnadens skador och det är ännu för tidigt att kommuicera ytterligare information om sommarens aktiviteter. Så snart läget har utvärderats och information, såväl om Hockeyskolan som generell information om status, finns kommer vi att kommunicera ut detta i våra kanaler.

Ungdomsförråd och utrustning

Vid första kontroll av förrådsutrymmena för ungdomslag, juniorlag och övriga föreningar som är beläget under läktaren i Weda Skog Arena har lyckligtvis varken rökskador eller vattenskador upptäckts i dessa utrymmen.

Presskonferens

Klockan 09:00 under torsdagsmorgonen hölls en presskonferens med anledning av branden där Rune Lindbom (Polisen), Johan Szymanski (Brandkåren Norra Dalarna) och Andreas Hedbom (Leksands IF) deltog.

Här ser du presskonferensen i efterhand:

Leksands IF