Jens Nielsen ny assisterande förbundskapten i Danmark
Publicerad: 2018-06-29
Landslagsuppdrag
Det danska ishockeyförbundet presenterade idag sin ledarstab för herrarnas landslag den kommande säsongen. I den ledarstaben ingår Jens Nielsen i rollen som assisterande förbundskapten.

Danmarks Ishockey Union presenterade idag ledarna till Danmarks herrlandslag i ishockey inför den kommande säsongen. Ledarstaben har starka leksandskopplingar då den tidigare LIF-spelaren Heinz Ehlers blir ny huvudtränare. Ehlers, som spelade fem säsonger i Leksands IF, får till sin hjälp den nuvarande leksandstränaren Jens Nielsen, AIK-ikonen Rikard Franzén samt den tidigare leksandsmålvakten Peter Hirsch. För Jens Nielsens del innebär det att han kommer att kombinera sin ordinarie tränartjänst i Leksands IF med landslagsuppdraget.

-Det kommer att ge mig ännu mer erfarenhet som tränare. Det ska bli intressant att på nära håll få se hur både Heinz och Rikard jobbar. Man kan inte få för många intryck och lärdomar i det här yrket. Jag är tacksam att Leksands IF ger mig möjligheten att kunna kombinera min vanliga tränarsyssla med uppdraget åt Danmark. Jag är stolt över att få den här möjligheten då jag tidigare spelat i det danska landslaget i 20 år, och det betyder mycket för mig. Vi har spelat i A-VM sedan 2003 och har ett bra lag, så det är en väldigt spännande utmaning, säger Jens Nielsen.

-Alla som känner dansk hockey, känner till Jens förmåga. Han gjorde ett bra jobb för några år sedan med ett lågbudgetlag i Aalborg, och tanken är att han kommer att ta över min roll som ansvarig för offensiven och powerplayen. Vi kommer att bli mer effektiva, säger Heinz Ehlers om Jens Nielsen i ett pressmeddelande från Danmarks Ishockey Union.

Påverkar inte det ordinarie tränaruppdraget i LIF
Danmarks herrlandslag har sina samlingar och camper då det är landslagsuppehåll i HockeyAllsvenskan och A-VM avgörs inte förrän en bit in i maj när klubblagssäsongen i Sverige är slut. Detta gör att Jens Nielsens ordinarie tränarsyssla i Leksands IF inte påverkas av hans nya landslagsuppdrag.

Richard Brasar