Knuts om matchen mot LHC
Publicerad: 2020-11-19
Linköping vann på övertid och Leksands center Jon Knuts är irriterad på resultatet efteråt. – Ibland kan det ju kännas som att ”vi fick ändå en pinne med oss”, men här är det bara som att vi tappat två poäng.

Jon är inte nöjd med lagets förstaperiod. Han tycker att de var tvåa på pucken och spelade slarvigt.
– Vi kom ut som… man ska va redo vid nedsläpp, men det såg INTE ut som att vi var det, säger Jon missnöjt.
Laget spelade fantastisk hockey i måndagens vinst mot Frölunda och Jon håller med om att det är konstigt att det kan vara så stor skillnad.
– Man är aldrig bättre än sin senaste match. Tränarna var på oss om att det var en ny match idag, men vi var inte där, tycker Jon.

Bättre efter paus

Centern är mer mycket mer nöjd med spelet i andra och tredje perioden. Knappt sex minuter in i mittperioden kvitterar Leksand.
– Jag vet att det är klyschor, men vi kom verkligen ut som ett helt nytt lag i andra. Va? Var det första gången vi vann en andraperiod den här säsongen? Det visste jag inte, säger Jon med ett skratt.
Han tycker att Leksand får ordning på passningsspelet och att de vinner spelet vid linjerna bättre.
– Det är bara det att pucken inte vill in i tredje perioden.
Linköping backar hem bra, särskilt i boxplay och trots flera lägen blir det inget ledningsmål för hemmalaget.
– De vill mest försvara sig och lyckas med det.

Carter fick lämna isen

I tredje perioden lämnar Carter Camper isen efter ett rapp i knävecket. Linköpingsspelaren klarar sig undan med en tvåa. Och senare i perioden fälls Marek Hrivík utan att något händer.
Vad säger du om situationerna?
– Jag orkar inte kommentera domarna. Men jag hoppas att Carter repar sig. Han är viktig för oss, säger Jon som fick se LHC vinna på övertid.

Vad säger du om din egen säsong så här långt?
– Den har varit OK, men jag kan upp ett snäpp till, tycker Jon självkritiskt.
Han och kompisarna i fjärdelinan har fått mycket beröm av till exempel förstalinan. Hrivík, Camper och Cehlárik tycker att de får mycket serverat av Jon, Martin Karlsson och Fredrik Forsberg.
– Det är kul att höra det. Vi har ju som mål att ta upp spelet i offensiv zon så fort som möjligt. Och lämna över till dom för tekning. Visst vore det roligt att bidra mer offensivt ibland. Men nu är det här vår roll och vi tycker att det är viktigt att göra det bra, berättar Jon.

En komplett spelare

Marek Hrivík gör Leksands enda mål ikväll. Jon tycker att Marek var matchens lirare, såväl som seriens bäste spelare.
– Han är komplett! Han har driv i åkningen när han tycker att det är dags att explodera. Han är stark på pucken och han har en grym spelförståelse, säger Jon imponerat.
Och så jobbar han lika hårt som du och Martin Karlsson?
– Ja, han är komplett, säger Jon med ett leende.

Ingen corona just nu

Schemat i SHL har ju påverkats mycket av coronan. Så Leksand har nu en veckas uppehåll innan nästa match.
– Ja, hos oss är det lugnt nu, peppar, peppar, men det blir ingen match på lördag på grund av coronan hos Rögle.
Har du klarat dig från viruset?
– Nä, jag var den förste som fick det, säger Jon som tycker att han kom undan med rätt lindriga symptom.
– Men det är en otäck sjukdom.

Katharina Dalmalm