Knuts inför IKO
Publicerad: 2020-10-14
Tidigare under onsdagen lämnade herrlaget Dalarna för bortamatch i de småländska skogarna mot IK Oskarshamn under torsdagskvällen. Jon Knuts vill ta med sig flera goda detaljer från lördagens match in i den kommande omgången.

Herrlaget kommer med en seger i ryggen efter lördagens bortamatch mot Linköping HC där Leksand vann med 1-4. Från lördagens match finns en hel del goda vanor att ta med sig in i torsdagens match menar Jon Knuts.
-Jag tycker att vi genomför matchen på ett bra sätt. Det kändes stabilt hela vägen, med bra målvakts- och förvarsspel och vi tog vara på de chanser vi fick på ett bra sätt. Vi släpper inte till några speviellt farliga målchanser och vi kändes stabila som lag, och det ska vi ta med oss till morgondagen, säger Jon Knuts.

Välbekanta motståndare

I Oskarshamn återfinns hela fyra spelare och en ledare som tidigare representerat Leksands IF i form av Philip Samuelsson, Nichlas Torp, Tex Williamson, Oliver Larsen och Benny Boqvist. Lägg där till att Markus Modigs pappa, Jan-Erik, är ungdomsansvarig i Leksands IF så blir bilden än tydligare att torsdagens möte är lite extra för många inblandade. Att det är välbekanta motståndare är en härlig krydda inför matchen, tycker Jon Knuts.
-Det är i stort sett vardag att man hela tiden möter någon man tidigare spelat med eller så, men det är alltid kul att få träffa dem och utbyta några ord. Man har skaffat sig många vänner inom hockeyn genom åren, det roligare som finns är ju att få knäppa dom på näsan och ta en seger mot dem såklart.

Som lag tycker Knuts att det finns en del att känna igen från Leksands sätt att spela hockey på, och att det är en hård kamp som väntar.
-Jag tycker att Oskarshamn påminner en hel del om oss när det kommer till spelidén. De vill ta sig ur egen zon med kontroll och ha mycket puckinnehav. De ser ganska spännande ut och brukar vara bra på hemmaplan, så det gäller att vi är redo för utmaningen.

"Vi vet att vi kan bättre"

Jon Knuts och Martin Karlsson är vana att spela med varandra i samma formation, medan den tredje länken i kedjan varit lite olika spelare. I den senaste matchen var det Fredrik Forsberg som hjälpte till att bygga en fin nummerserie genom tröjnumren 11, 12 och 13 i den fjärde formationen. Jon Knuts menar dock att det finns mer att få ut av formationen.
-Överlag har jag och Martin varit besvikna på vår inledning av säsongen. Vi vet att vi kan bättre, vara mer intensiva och mer påkopplade. Mot Linköping senast känns det som att vi var mer involverade, och var sådär jobbiga att möta som vi ska vara. Förhoppningsvis kan vi fortsätta på det spåret. Det var kul att vi fick med oss "Fredde", och han gjorde ju ett snyggt mål också.

Vem avgör torsdagens match?
-Det gör Cehlárik!

Richard Brasar