Sommarhälsning från Julia Nilsson
Publicerad: 2019-07-31
Damlaget
Sol, bad och shopping. Så ser en bra sommar ut för målvakten Julia Nilsson. Den här gången har det blivit en del hockey också eftersom hon jobbat på hockeyskolan i tre veckor. – Det har varit jättekul. Roligast har ispassen varit, säger hon.

Julia Nilsson kom till Leksand hösten 2017 för att börja gymnasiet. De två första säsongerna i den blåvita tröjan har hon mest spelat med juniorlaget och förra säsongen stod hon bara fyra matcher med a-laget.
Men den här säsongen kan det bli annorlunda. Vem som ska stå under matcherna är mer öppet än tidigare.
– Ja, jag hoppas att kunna stå så många matcher som möjligt. Det är inte sagt något om att vi ska ha en förstamålvakt, utan det beror på prestation och form.

"Blir inte bortfintad så lätt"

Julia Nilsson kommer att dela målvaktssysslan med tyskan Jule Flötgen med många år i EC Bergkamener Bären bakom sig, men också en säsong i Göteborg.
– Jag vet inte så mycket om en henne, mer än att hon var duktig när hon var i Göteborg så det ska bli väldigt kul.
Vilka är dina bästa egenskaper som målvakt?
– Jag är lugn och känner att jag alltid är med vad som än händer. Man kan säga att jag är beredd på allt, jag blir inte bortfintad så lätt.
Den här sommaren har hon hunnit med en hel del. Det har varit besök hos familjen hemma i Skellefteå och en resa till Barcelona. Och så blev det faktiskt flera veckors hockey också under hockeyskolan i Leksand.
– Jag hade hand om en grupp per vecka. De två första veckorna var de 08:or och 09:or, och den sista 07:or. De har varit så duktiga! Och jag tycker nog att de lyssnade på mig. Mestadels i alla fall, haha!

Jonglering på schemat

Precis som de andra i laget har Julia Nilsson gått ett individuellt träningsprogram att följa. men som målvakt har hon fått en del specialanpassade moment.
– Vi målvakter ska fokusera extra på snabbhet och spänst. Vi ska jonglera tennisbollar också. Jag lyckas hålla tre i luften ibland, men är inte jättebra på det.
Hur ser en perfekt sommardag ut enligt dig?
– Då får jag sovmorgon och sedan går jag och tränar. Resten av dagen badar jag, tar det lugnt och är med kompisar.
Till sist, vad får man inte missa när man kommer till Leksand i sommar?
– Att bada vid Leksands strand kanske? Ett annat bra badtips är Västannorstjärn. Det finns ett hopptorn där och det brukar inte vara lika kallt som i Siljan.

Damerna går på is den 3 augusti, men vill man få en extra upplevelse ska man ta sig till Weda måndag den 5 augusti. Då blir det intervjuer, souvenirbutiken är öppen och det finns fika att köpa.

Mer info om upplägget under dagen hittar du här.

Elisabet Wahl