Youds efter Växjö hemma
Publicerad: 2017-02-18
Intervju
Serieledarna Växjö var på besök i Tegera på lördagseftermiddagen. Trots en spelmässigt jämn förstaperiod blev det förlust med stora siffror. Backen Ben Youds är mörk i blicken efteråt. – Vi måste tillbaka till grunderna nu.

Ben ville nog helst inte prata om matchen men försöker ändå förklara varför det blev som det blev.
– Vi utnyttjade inte våra lägen i första perioden, menar han.
Det var högt tempo inledningsvis. Och det var tydligt att Växjö är ett skickligt lag. Leksands Martin Karlsson och Sondre Olden hade varsitt fint friläge som tyvärr inte resulterade medan Växjö utnyttjade sina chanser.
– Vi trodde kanske att det skulle gå lättare. Vi måste jobba mer. Om du fuskar kommer du inte få nån belöning, säger Ben.
Han vet att leksingarna behöver jobba mycket hårdare än motståndarna för att få med sig poäng mot skickligare lag.

Måltorka

Det har inte blivit så många mål framåt de senaste matcherna. Ben, precis som resten av laget, vet ju självklart hur viktigt det är att börja göra mål igen.
– Vi måste också få med oss studsarna. Det blir tufft mentalt, tycker Ben.

Olofsson blev matchens krigare

Leksands forward Johan Olofsson hade flera fina målchanser och han blev vald till matchens krigare av Superstars.
– Johan vill verkligen ha pucken. Han rör på fötterna, tävlar hela tiden och skapar lägen, säger Ben berömmande om sin lagkompis.
Han berömmer också hemmaklacken på Norra som inte gav upp trots 0-6.
– Vi har ju varit rätt bra hemma, så det här var inte vad vi ville bjuda publiken på. Vi vill ju ge tillbaka för allt stöd de ger oss både på borta- och hemmaplan. Fansen förtjänar en bättre match än den här, avslutar Ben.

Katharina Dalmalm