David Rundqvist inför match 1 mot MIK
Publicerad: 2019-03-27
Imorgon torsdag inleds Direktkvalet till SHL då Leksand möter Mora IK på bortaplan. David Rundqvist ser fram emot härliga matcher och är redo för utmaningen.

Leksands IFs herrlag förbereder sig för fullt inför torsdagens inledning av direktkvalet mot Mora. Under Slutspelsserien samt playoff-matcherna har forwarden David Rundqvist varit den bäste poängplockaren för Leksands del, och han går nu in i kvalet med härliga känslor.
-Jag har en jättebra känsla. Det ska bli grymt kul! Det blir mitt första kval uppåt så jag, och vi, är taggade. Jag har spelat play-in tidigare, men det här känns annorlunda. Det är större och det är mycket som står på spel. Alla vi vill ju spela i SHL, så det ska bli riktigt kul, säger David Rundqvist om känslan att kliva in i kvalet.

Återhämtning och uppladdning på samma gång
Efter att det stod klart att AIK besegrades med 2-0 i matcher i play-off till direktkvalet valde lagledningen att ge spelarna hela måndagen ledig. Därefter har förberedelserna startat med fullt fokus på torsdagens match.
-Det har varit skönt med lite vila. Det var nog ganska viktigt att få en dag helt ledigt i måndags. Vi tränade lite lättare träning igår och vi tröck på bra här idag så vi ska vara väl förberedda inför morgondagen, säger David Rundqvist om förberedelserna.

SHL-motstånd väntar
Leksand och Mora har mötts en gång tidigare under säsongen vad gäller a-lagssammanhang. Det var i en träningsmatch i Älvdalen i mitten av augusti, och där stod Leksand som segrare med 2-1 efter 60 minuters spel. Resultatet i den matchen säger givetvis ingenting om vad som nu komma skall, men trots att det nu väntar SHL-motstånd menar David Rundqvist att laget känt på motstånd av hög kvalitet under slutspelsfasen av säsongen.
-Jag tycker att AIK som vi slog ut är ett riktigt bra lag så vi har ändå fått känna på en hög nivå. Jag har inte stenkoll på Mora som lag men jag antar att de kommer att försöka komma ut och styra matcherna. Nu är det bara att åka hem och ladda på så smäller det imorgon, säger David Rundqvist inför match 1 av 7 mot Mora IK i Direktkvalet till SHL.

Richard Brasar