Förlust på straffar mot Linköping
Publicerad: 2021-09-25
Trots en 3–0-ledning föll Leksand igenom och tappade värdefulla poäng när Linköping vände och vann på straffar.

Leksand fick en smakstart på matchen när hemmalaget tog ledningen efter drygt tre minuters spel när man kom med rejäl fart i en spelvändning och gjorde mål på sitt första skott för dagen. Pucken gick som på ett koppel från Max Vérroneau till Patrik Zackrisson som i sin tur hittade en mycket ovan målskytt i Patrik Norén som stänkte dit 1–0 via stolpen och in. Därefter dröjde det tills 13 minuter var gånga när powerplay-nollan äntligen spräcktes för säsongen. Återigen så var det Patrik Zackrisson som spelade fram till 2–0, och den här gången var det Mikael Ruohomaa som skrev in sig i målprotokollet med sitt första SHL-mål. Innan perioden var över hade Linköping ett numerärt överläge där Kasimir Kaskisuo bland annat stod för en trippelräddning för att hålla tvåmålsledningen till pausvila.

Den andra perioden började på ett lika bra sätt som den första med ett tidigt hemmamål. En och en halv minut tog det för Justin Kloos att även han göra sin första SHL-kasse med ett fint avslut i powerplay. Efter 3–0-målet var det en del fram och tillbaka där Leksand inte riktigt kom upp i nivå, vilket också gjorde att Linköping kunde reducera i spel 5 mot 4 när det återstod cirka fem minuter av mittenakten. Detta innebar att resultatet var 3–1 efter 40 minuters spel.

I tredjeperioden var det fördel till Linköping som fick mycket energi efter att Patrick Russell styrt in sitt andra mål för dagen i powerplay när tre minuter hade passerat. Bortalaget fortsatte sedan att rada upp flera högkvalitativa lägen för att få in en kvittering och efter 13 minuter kom också 3–3 välförtjänt när Jesper Pettersson kunde skicka in pucken i ett nästan öppet mål. Några minuter därefter hade Carter Ashton ett jätteläge precis framför mål att göra mål för att sedan följas upp med ytterligare ett numerärt överläge från bortalaget, men det oavgjorda resultatet höll sig. I slutsekunderna var Max Vérroneau någon ynka centimeter från att ordna tre poäng med ett friläge där dock skottet räddades knappt. Därmed fick dagens drabbning avgöras i förlängning. Väl i tre mot 3-spelet hade Leksand minst fem oerhört vassa lägen som borde resulterat i ett avgörande, men på något sätt räddades allt och matchen gick till straffar. I straffläggningen ordnade Henrik Törnqvist bonuspoängen till Linköping och Leksand fick endast med sig en poäng från dagens match.

På torsdag väntar bortamatch mot Djurgården på Hovet inför fullsatta läktare.

Arvid Yngvesson