– Det var min farfar som skrev på avtalet med Gösta Mårtas 1957, och sedan dess har vi oavbrutet varit någon form av huvudsponsor till Leksands IF. Mig veterligen bör det vara ett av de äldsta oavbrutna sponsoravtalen i SHL, säger Peter Joon, vars företag i dag är en del av Stjärnlaget, Leksands IF:s huvudsponsorer.
– Leksands IF betyder mycket för oss, och det känns jätteroligt att fortsatt vara med på resan. Jag hoppas och tror att vi tillsammans fortsätter att stärka varandras varumärken.
Sedan årsskiftet 2005/2006 är det den sjätte generationen Joon som driver Leksands Knäckebröd. Peter som VD och hans syster Annika Sund som marknadschef.
– Gammelfarmor och gammelfarfar startade det första bageriet 1929 och vi vet att gammelfarmors mormor bakade knäckebröd redan i början av 1800-talet. Vi bakar fortfarande efter samma familjerecept och håller fast vid det enkla och ursprungliga: svensk fullkornsråg, friskt vatten från egen källa, jäst och en nypa salt, berättar Peter, vars företag bakar omkring 8.000 ton (!) knäckebröd per år.
Bageributiken som ligger i anslutning till bageriet är dessutom ett populärt besöksmål och har omkring 300 000 besök om året. Butiken byggs nu ut för fjärde gången sedan starten 1996, och utöver knäckebrödet kan man där också köpa knäckebrödsburkar, lokal mat, heminredning från bygden samt Leksands IF:s souvenirer.
Patric Skoglund, Marknadschef, Leksands IF Ishockey AB:
– En mer genuin och trogen samarbetspartner än Leksands Knäckebröd får man nog leta efter. Precis som Peter berättar, företaget har varit en partner till föreningen i 64 år, jag tycker att det talar sitt tydliga språk. Det är ett nästintill unikt samarbete och att vi tillsammans i vår lilla kommun kan stärka varandras varumärken nationellt är såklart väldigt inspirerande och roligt.