Johan Eriksson klar för LIF-kryssning
Publicerad: 2022-05-12
LIF-kryssningen
Han har en lång och gedigen karriär på den svenska musikscenen, och som inbiten leksing och underhållare är han välkänd hos Leksandspubliken sedan länge. Nu ser Johan Eriksson fram emot att - bland mycket annat - framföra den populära 100-årslåten på LIF-kryssningen 2022: – Jag vet inte om jag kan beskriva det på ett bättre sätt än att det kommer att bli magiskt, säger den spelsugna leksingen.

Johan Eriksson beskriver sig själv som en musiker, låtskrivare och underhållare med hela Sverige som arbetsfält.
– De tillställningar som jag uppträder på är väldigt varierande, liksom det jag gör på scenen. Det är allt ifrån företagsfester, kick-offer, after-ski och nattklubbsgig till bröllop, begravningar, dop och privatfester, berättar Johan, som också har spelat på LIF-kryssningen tidigare, då tillsammans med sitt band Partypolarna.
Denna gång kommer han dock ensam, och ser bland mycket annat fram emot att framföra låten som han skrev i samband med att Leksands IF fyllde 100 år.
– Jag ska bjuda på en del överraskningar och många gamla godingar, och självklart kommer jag att framföra 100-årslåten. Den betyder mycket för mig och många andra, så visst ska det bli lite extra roligt att spela den på båten.

Ditt finaste minne från de tidigare LIF-kryssningarna?
– Oj, jag har många härliga minnen därifrån. Det är verkligen något speciellt det här med att vara på en båt helt fylld av leksingar. Själva stämningen och känslan som infinner sig där är svår att beskriva, men det är helt fantastiskt att vara på plats. Ett minne är från ett år när jag stod och pratade med Filip Forsberg och Alen Bibic och jag minns att jag slogs av hur roligt det var att liksom komma nära spelarna på ett så naturligt sätt. Jag ser verkligen fram emot att uppleva en LIF-kryssning igen, och att få prata med många härliga leksingar.

Hur stark är din koppling till Leksands IF?
– Jag har en väldigt stark koppling till Leksands IF och det känns som att den bara blir starkare och starkare. Den före detta Leksandsspelaren Niklas "Pajen" Persson sa till mig en gång att han hade träffat många tokiga leksingar genom åren, men att jag nog var den tokigaste, haha. Det tog jag verkligen som en komplimang!

Vad kan publiken vänta sig när du kliver upp på båtens scen?
– En jäkligt härlig stämning, lovar Johan som kommer att komma väl uppsjungen till båtresan i slutet av augusti.
– Det är en hel del inbokat framöver, och jag ska även arrangera Malungsfors Visfestival i juli. Det är fullt upp, vilket är jättekul och otroligt efterlängtat efter den pandemi som vi har befunnit oss i. Jag ser fram emot allt som väntar.

Följ med på kryssning!

LIF-kryssningen 2022 går av stapeln den 25 augusti. Läs mer och boka din plats HÄR

Elin Broman