Förlust mot Oskarshamn
Publicerad: 2019-09-17
Leksands första bortamatch för säsongen slutade med förlust då Oskarshamn vann med 4-1.

Matchen inleddes på ett speciellt sätt för Leksands del då man drabbades av två utvisningar efter varandra på kort tid. 4 mot 5-spelet klarades dock av galant och Leksand tog över spelet därefter med riktigt hög fart och intensitet. 1-0 kom efter drygt 12 minuters spel då Oskar Lang såg till att sätta 1-0 efter att första periodens gigant, Jonas Ahnelöv, passat fram till ett helt öppet mål. Oskarshamn ådrog sig även ett matchstraff under de första 20 minuterna, men under det fem minuter långa 5 mot 4-spelet kunde inte ledningen utökas och ettmålsledningen höll sig till pausvila.

Inledningen av andra perioden präglades av riktigt hög fart där spelet forsade fram och tillbaka. Båda lagen skapade chanser och Janne Juvonen fick stå på huvudet och vid två tillfällen göra riktigt fina räddningar, men när Leksand drog på sig två utvisningar i samma tillfälle kunde inget göras. Oskarshamn kvitterade i 5 mot 3 och såg till att matchen stod 1-1 inför den avslutande perioden.

Även den tredje perioden var mycket fram och tillbaka där lagen turades om att få till lägen, men det skulle dröja till när det var knappt sju minuter kvar av ordinarie tid innan nästa mål föll. Oskarshamn tog ledningen som från ingenstans på en styrning, och efter målet kunde inte Leksand ta sig in i matchen igen. Hemmalaget kunde göra två mål i tom kasse och fastställa slutresultatet till 4-1.

Härnäst väntar hemmamatch mot Skellefteå på torsdag.

Arvid Yngvesson