Karlberg om vinsten i Västerås
Publicerad: 2019-03-12
Forwarden Marcus Karlberg ler brett efter vinsten mot Västerås. En viktig seger i första matchen i slutspelsserien. – Idag slog vi Västerås med deras egen medicin.

Marcus tycker att Leksand spelade som Västerås gjorde i det förra mötet lagen emellan.
– Men idag är det vi som checkar fast dem och inte ger dem något andrum, säger Marcus.
Junioren är jättenöjd med spelet och hur laget genomförmatchen. Särskilt andra perioden är stabil.
– Jag tycker att vi fortsatte på spelet från första. Det kändes som att vi hade ett litet övertag där. Och sen får vi ett powerplay och gör första målet, säger Marcus.
Backen Mattias Karlsson får iväg ett av sina fina skott från blå och den enorma Leksandsklacken fick jubla.
– Efter det får vi lättare vingar och kunde spela vidare på den känslan, säger Marcus.

Jesper Ollas – Bäst igen

Jesper blev nyligen korad Årets krigare och ikväll visade han att det här med slutspel och kval kan vara fantastiskt roligt. Efter tretton minuter av andra perioden får Jesper gott om tid att prickskjuta in 2-0.
– Idag såg man vem som är äldst i laget, säger Marcus och förklarar att han självklart menar det som enormt positivt.
Han är precis som resten av publiken mycket imponerad av Ollas insats i kvällens match.

Vänt många matcher

Västerås har vänt underläge i flera matcher under slutet av säsongen. Så trots ledning var det nog ingen som räknade hem segern förrän slutsignalen ljöd.
– Det är knappt nån ledning med en perre kvar. Men vi spelade stabilt och tuggade på. Vi ställde inte upp och backade hem, tycker Marcus.

Hur kändes det när tredje målet kom?
– Det var jätteskönt! Nu har vi satt oss i en bra sits, säger Marcus. Han passar på att berömma Mr 100 % Axel Brage som igen håller nollan samt passar till Oskar Langs mål i öppen bur.
– Snacka om att toppa formen till rätt tillfälle. När vi skyddar honom som vi gör kan vi vinna allt, säger nittonåringen.

Fina insatser rakt över

Matchen slutade tillsist 3-0 till Leksand och Marcus är nöjd med hela lagets insats, Men han vill lyfta fram juniorbacken August Berg lite extra.
– Man kunde tro att han är lika gammal som Jeppe Ollas i dag. Vilket moget spel, säger Marcus imponerat.

Farten viktigare

Marcus spelar ihop med Oskar Lang och centern Lukas Enqvist. Inte hockeyallsvenskans längsta kedja direkt.
– Storleken har ingen betydelse. I dagens hockey är det viktigare med fart, säger en av de snabbaste spelarna i laget bestämt.
Marcus säger att han och Lang är rätt lika som spelare.
– Enda skillnaden är att Lang är leftare och jag rightare.
Västerås hade problem med att hålla reda på kedjan i kvällens match.
– Lukas tar det defensiva ansvaret och är en jäkla säkring i mitten, tycker Marcus.
Enligt honom gör det att Oskar och Marcus kan ligga på framåt.
– Med vår fart kan vi snurra upp vilken kedja som helst och vi har blivit bättre på att släppa pucken till varandra i anfallszon.

Finns det risk för att laget slappnar av nu när den ”svåraste” matchen är avklarad?
– Med det som varit i år, vet vi att det inte går att vara nöjd. Det här var en av våra bättre matcher, så det gäller att fortsätta så här nu, hälsar Marcus.

Katharina Dalmalm