Frögren saknar redan medspelarna
Publicerad: 2016-04-15

Leksands förre lagkapten, backen Jonas Frögren, har fortfarande inte riktigt landat efter att SHL-platsen blev klar. Det har varit två intensiva veckor sen Brock Montpetit slog in vinstmålet på övertid i Örnsköldsvik.
– Det målet personifierar hela vårt lag, det var ett riktigt krigarmål, menar Jonas.

Under hela kvalspelet mot MODO hade Leksandspelarna ett mantra…nämligen att det här var en saga som skulle sluta lyckligt. Och Jonas menar att han faktiskt kände det trots underläget med 1-3 i tredje perioden av match sju.
– Med det här gänget kan vi göra allt. Och när Henke (målvakten Henrik Haukeland) spikade igen, då trodde jag på oss.

Vad minns du bäst från firandet efter Brocks mål?
– Jag kom ut sent på isen eftersom en av domarna ville ha min klubba som souvenir. Väl därute kom Henke fram och vi kramade varandra hårt och han skriker ”Vi vann”. Då brast det för mig, berättar Jonas och det hörs att han fortfarande blir rörd av att prata om segerfirandet.

Händelserika två år
Jonas spelade i Leksand i två säsonger. Och det är viktiga år i hans karriär.
– För mig personligen var det en pojkdröm bara att få spela i Leksand.
Det första året slutade med nedflyttning till HockeyAllsvenskan. Desto häftigare för Jonas att få avsluta med att vara med och ta upp laget till SHL igen. Så vad har varit bäst den här sista säsongen?
– Vi pratade om det på lagresan. Att det hänt så mycket. Moramatchen (vinst med 6-0) kom ju i skymundan av MODO-serien, menar Jonas.
Han betonar också om den viktiga matchen mot Almtuna och vinsterna mot Tingsryd.
– Alla tillfällen vi vände och vann trots svåra lägen.

Sammanhållningen viktig
Det lag som tog Leksand tillbaka till SHL har haft en tuff resa från sistaplatsen till direktkvalet mot MODO. Men även när det gick tungt i höstas var stämningen bra.
 – Det blev inga grupperingar trots att det är lätt hänt när det är jobbigt. Vi höll ihop ändå.
En stor anledning till sammanhållningen är att laget körde försäsongsträning ihop förra sommaren menar Jonas. Och han tycker att det fanns en person som betydde mycket för slutresultatet, fystränaren Tommy Fredriksson.
– Det visade sig att vi var starka i slutändan, säger Jonas bestämt.
Som avslutning på säsongen åkte stora delar av laget till Barcelona. Och det var den bästa lagresan Jonas gjort.
 – Där märktes vilket skönt gäng det här är.

Haukeland och Frögren efter vinst i match 6 mot MODO

Fansen stora förebilder
I intervjun återkommer Jonas flera gånger till fansens betydelse. Särskilt på bortaplan, i tuffa lägen betydde stödet mycket.
– Det enda jag hörde sista matchen var vår klack. Jag kopplade bort deras publik och hörde bara ”krigare, krigare”.
Jonas gillar att det inte är hata-ramsor eller bråk när Leksandsfansen är inblandade.
– De är stora förebilder för hur det ska vara. De hyllar sitt lag och visar stort hjärta för sitt lag. Och tänk att åka till Stockholm tillsammans med Mora-fansen och festa ihop. Det är häftigt och unikt!

Kommer sakna laget
Det har gått två veckor sen både säsongen och Jonas hockeykarriär tog slut. Han har inte hunnit tänka så mycket på det än eftersom det varit intensiva dagar.
– Andra säger att man saknar hockeyn mest när försäsongen drar igång i slutet av sommaren.
Vad som händer nu är inte klart. Jonas ska först ta det lite lugnt och sen får han se vad det blir.
– Men jag saknar redan nu grabbarna i laget. Och jag kommer följa dem i deras fortsatta hockeykarriärer. Jag känner mig trygg över att det kommer gå bra i SHL i höst, hälsar Jonas till sist.

Katharina Dalmalm