Jesper Ollas om juniorverksamheten
Publicerad: 2021-05-11
Junior
Säsongen 20/21 är lagd till handlingarna. Nu blickar Jesper Ollas, ansvarig för föreningens juniorlag, framåt mot hösten. – Vi förbereder oss på en vanlig säsong, även om man så klart inte kan vara helt säker, säger han till hemsidan.

För en vecka sedan gjorde den blåvita juniorverksamheten en omstart. Säsongen 20/21 avslutades och från om med nu tränar lagen i de konstellationer de ska spela i under den kommande säsongen.
– Det har varit en speciell säsong. Vi har inte fått spela nästan några matcher, utan det har bara varit träning, berättar Jesper Ollas som ansvarar för J18, J20 och även arbetar med de två hockeygymnasium som finns kopplade till föreningen.
Är det några spelare som har slutat?
– Nej, det är inte. Men det är klart att det har pendlat i energi och engagemang. De här är killar som satsar till 100 procent, men även för dem har det varit svårt att motivera sig till att bara träna.

Tufft för 01:orna

I det långa loppet tror han inte att de här spelarna kommer att få någon dipp i sina karriärer av coronauppehållet, men att det kan bli en speciell väg in i seniorhockey för de äldsta juniorerna.
– De födda 2001 har varit med om två avbrutna säsonger och nu ska de lämna juniorhockeyn. De har ju fått spela färre matcher och inte fått visa upp sig så mycket.
Men nu har juniorlagen kört igång med ett block med fysträning efter de restriktioner som finns. För J18-laget innebär den nya säsongen att det kommer in många helt nya spelare via hockeygymnasiet.
– Vi tar in 11 nya spelare till hösten. Många spelar redan här i föreningen och det är också många från regionen. Det blir ganska få utifrån den här gången.
Vad är de för typ av gäng?
– Vi tycker vi fått ihop en bra mix av olika spelare, så det kommer att bli ett intressant lag. Det viktigaste för oss är att de lär sig vår typ av hockey: en snabb och spelande hockey där man är kreativ och har mycket puck.

Många masar i J20

J20-laget har inte en riktigt lika spikad trupp, även om ett stort gäng 03:or flyttar upp från J18.
– Vi kommer att behöva plocka lite utifrån för att fylla upp. Det är viktigt att vi är rätt antal i träningstruppen så att vi får en bra och rejäl träningsmiljö.
Förhoppningsvis kommer båda lagen att få spela matcher i höst, det är i alla fall det man förbereder sig på.
– Vi har dialog med förbundet och de säger att vi ska förbereda oss på en vanlig säsong. Så det är det vi gör i dagsläget, även om vi så klart inte vet exakt hur det blir.
Hur ser du på möjligheterna för några i J20-laget att ta klivet upp i a-laget?
– Det tror jag absolut! Björn Hellkvist är ju inte rädd att spela juniorer eller att ge dem chansen. Samtidigt beror det mycket på dem själva, hur mycket de själva lägger ner. Men jag skulle säga att alla har chansen.

"Vi har jättebra förutsättningar här"

Den precis avslutade säsongen har utan tvekan varit både speciell och tuff, men Jesper Ollas tycker ändå att det finns mycket positivt som händer runt juniorverksamheten.
– Jag blir ändå stolt när jag ser engagemanget hos spelare och ledare. Vi har jättebra förutsättningar här i Leksand, samtidigt som vi hela tiden försöker förbättra oss.

Elisabet Wahl