Jesper firade 500 matcher
Publicerad: 2019-01-07
I fredags kväll hyllades Jesper Ollas för sina 500 matcher i Leksandströjan. Och det blev en minnesvärd vinst för Jesper. – Fullsatt, fantastiskt tryck och mycket känslor kring det här med Tobbe. Det kändes i hjärtat!

När Jesper ska lyfta fram höjdpunkterna från tiden i Leksand så finns alltså fredagens match med.
– Det var så ärofyllt att bli hyllad där. Ett minne för livet, säger Jesper.
Ja, det var en match som också var viktig att vinna för tabelläget och för Tobbe Forsberg. Och Jesper säger att det så klart påverkade att man lyckades kvittera AIKs ledning och sen vinna på övertid. Att det förstärkte det positiva minnet.
– Det är en ära att få spela i den här klubben. Och att det blivit så många matcher. Det är inget man själv alltid kan bestämma, menar Jesper.
Leksands förre sportchef och storspelare Micke Karlberg var en av de som bidrog till att Jesper kom tillbaka till klubben till säsongen 2016/2017.
– Jag skickade ett sms till Jeppe på väg ner till isen i Örnsköldsvik när vi vunnit mot Modo och säkrat SHL-platsen. ”Nu ska du hem!” skrev jag, berättar Micke.
Och Jesper är glad att den förre lagkompisen hörde av sig.
– Ja, han var väldigt snabb där. Det passade jättebra för mig och familjen att komma hem då, så jag är tacksam över den chansen, säger Jesper som under sin tid i Brynäs kände att han inte var klar med Leksand.
Att han gärna ville spela i Dalarna igen.

Jesper och familjen Karlberg

När Jesper kom upp i A-laget säsongen 2004/2005 fick han chansen att spela tillsammans med Micke Karlberg och Mike Ryder. En kedja som starkt bidrog till att Leksand tog klivet upp till dåvarande Elitserien igen.
– Matchen hemma mot Nyköping, när allt blev klart är mitt finaste minne. Så Jesper spelade då med Micke och nu med hans son Marcus Karlberg.
– Då fick jag tuta och köra och Micke tog hand om mig. Nu är det väl lite tvärtom, berättar Jesper och ler brett.
Och Micke Karlberg kan inte nog berömma sonens kedjekompis.
– Han är jäkligt bra med de yngre. De får mycket hjälp av Jeppe. Jag har sagt till Marcus att han ska ta rygg på Jeppe. Att lära sig av hans sätt att förbereda sig eftersom det är otroligt proffsigt.
Micke skrattar lite åt att både far och son spelat med Jesper.
– Då var han ung och lovande och körde på av bara helvete. Han var alltid lätt att spela med, säger Micke glatt.
Han berättar hur imponerad han är över kompisen som nu, när det gått tyngre, ändå alltid visar vägen.
– Han går i bräschen och kämpar alltid hårt. Han är inte den som gnäller, utan han tar ett stort ansvar, säger Micke.

Ett föredöme

Även nuvarande lagkompisen Jon Knuts berömmer Jesper för hans proffsiga sätt.
– Han är ett föredöme både på och utanför isen. Allt från kost och vila till off-iceträning. Alla yngre kan lära mycket av Jeppe, det har jag själv gjort, säger Jon.
Och just det här med att förbereda sig är en viktig del av Jespers karriär.
– Jag försöker alltid göra mitt bästa. Jag är nog sån som person, att den biten är viktig. Och det är säkert därför jag blivit den hockeyspelare jag är, säger Jesper bestämt men fortsätter med ett leende.
– Så trots min ålder går jag inte ifrån mina rutiner.

Västerås borta väntar

På måndagskvällen väntar spel mot Västerås i ABB Arena Nord. En match Jesper ser fram emot.
– Det är alltid roligt med mycket folk på bortaplan även om jag hellre spelar i ett fullsatt Tegera, säger Jesper som vet att motståndarna oftast är totaltaggade när Leksand är på besök.
– Men vår känsla är god. Vi har tagit åtta av nio möjliga poäng och har ett helt annat självförtroende än tidigare, säger Jesper väl medveten om att självförtroendet är en färskvara att vårda.

Hur länge till kommer du att spela hockey?
– Så länge jag bara kan. Jag älskar att spela hockey. Det är så många bitar som är fantastiskt med det: Att få uppleva en sån match som i fredags, att kämpa för varandra och att bli tajta som grupp, förklarar Jesper.
Han lyfter också fram gemenskapen inom hela organisationen.
– Det spelar ingen roll om man pratar med en styrelseledamot, vaktmästaren, ett fans eller så. Vi har alla samma mål och samma kärlek för Leksand.

Katharina Dalmalm