Göransson inför Brynäs borta
Publicerad: 2021-03-07
Omkastningar i spelschemat har gjort att det är en och en halv vecka sedan senast herrlaget spelade match, men i eftermiddag är det äntligen dags igen då man möter Brynäs på bortaplan. Mattias Göransson ser fram emot dagens uppgift.

Ett antal schemaändringar i SHL-planeringen har gjort att Leksand inte spelat sedan den 25 februari då man föll mot Färjestad på bortaplan. Backen Mattias Göransson har sett fram emot att äntligen få dra på sig matchtröjan igen.

-Det ska bli kul att spela igen, det var ju ett tag sedan. Alla i laget är taggade att få komma igång igen, och nu blir det ju tätt med matcher vilket är något vi alla ser fram emot. Vi fick några dagar ledigt efter matchen mot Färjestad, men det har varit rejäla träningar under veckan så vi borde vara redo för spel igen, säger Göransson.

Innan förlusten mot Färjestad senast hade laget fem raka segrar, vilket även gjort att man skapat sig en bra position i kampen om en direktplats till kvartsfinalspelet. Mattias Göransson menar dock att man inte fokuserar så mycket på segerrader som spelare.

-Personligen tänker jag inte så mycket på sådana formkurvor och liknande, utan tar nästa match hela tiden. Jag tror att det är det bästa, men det är klart att vi vill bygga vidare på det vi hade innan uppehållet.

Tillbaka i hetluften

I bortamatchen mot Örebro den 8 december ådrog sin Mattias Göransson en underkroppsskada som höll honom borta från spel ända fram till den 4 februari då han gjorde comeback i bortamatchen mot Växjö. I de senaste sex matcherna sedan återkomsten har värmlänningen Göransson fått alltmer speltid, och i den senaste matchen spelade han drygt 19 minuter.

-Framförallt är det jättekul att ha kommit tillbaka, jag var ju borta ganska länge. Det har känts bra, och jag tycker att jag kom in i det ganska snabbt ändå. Det blir lättare när man får en hel del speltid också, så det känns bra, berättar Göransson.

Rivalmöte väntar

Leksand och Brynäs har mötts två gånger tidigare under SHL-säsongen, och poängfördelningen så här långt har varit 5-1 i dalalagets favör. Nu väntar två möten på kort tid då lagen drabbar samman i Gävle under eftermiddagen idag, sedan i Tegera Arena på torsdag den 11 mars. Mattias Göransson representerade Brynäs IF under tre säsonger som junior, och ser fram emot att få återvända till Gävle som motståndare.

-Det är ju ett rivalmöte så det är alltid lite speciellt, även om det såklart är mycket tråkigare utan publik. Jag har faktiskt bara spelat mot Brynäs i Gävle som bortalag en gång tidigare, men såklart blir det roligt att få möta Brynäs även om det var några år sedan jag spelade där för egen del. Det är viktiga matcher, och det är en rolig tid vi går in i nu.

Vem avgör ikväll?
-Jag tror på Calle Själin ikväll, han har sett het ut!

Richard Brasar