Strafförlust mot Brynäs
Publicerad: 2020-03-07
Ett målrikt och underhållande derby avgjordes till slut på straffar där Brynäs var vassare och tog hem bonuspoängen.

Matchen inleddes i ett högt tempo där spelet forsade fram och tillbaka och där lagen spelade mycket fysiskt. Brynäs var snäppet vassare i den första halvan av den första perioden med ett par halvfarliga chanser, dock utan att få utdelning. Leksand tog sedan över i den andra halvan av perioden och efter 16 minuters spel kom också ledningspucken. Oskar Lang hittade fram till Marek Hrivik som enkelt kunde sätta pucken för 0-1, vilket också höll var resultatet som höll sig perioden ut.

Brynäs kom ut starkare i den andra perioden och kvitterade efter bara två minuter med ett skott från nära håll. Efter målet förde hemmalaget spelet och tog även ledningen med 2-1 i mitten av perioden. Trots två mål i baken kom Leksand tillbaka in i matchen igen när Mattias Ritola placerade in 2-2 efter att Nils Åman skymt Samuel Ersson till bästa möjliga förmåga. De blåvita slutade inte där, och innan mellanakten var över hann Daniel Gunnarsson med att ta tillbaka ledningen med ett skott från sin backplats som betydde 2-3.

Leksand rivstartade den tredje perioden och var centimeter ifrån att öka på ledningen när Daniel Gunnarssons skott tog i underkanten av ribban. Detta tvingade Brynäs till att ta timeout efter bara en och en halv minut, vilket också gav effekt några minuter senare när Gävle-laget lyckades kvittera efter ett mycket långt byte på Leksands spelare. 13 minuter in i perioden lyckades hemmalaget ta ledningen på nytt vilket satte Leksand i ett jaktläge inför avslutningen. Med 35 sekunder kvar av ordinarie tid kom också kvitteringen när Matt Carey styrde in Marek Hriviks skott när Leksand satsade på att spela med sex utespelare, och allt fick till slut avgöras på straffar. Väl i straffläggningen gjorde Greg Scott det enda målet och Leksand fick med sig en poäng hem från Gävle.

På tisdag väntar bortamatch mot Örebro.

Arvid Yngvesson