Kalle Östman om matchen mot Färjestad
Publicerad: 2022-09-17
Det blev förlust i Karlstad i första SHL-matchen för säsongen. Centern Kalle Östman är besviken över att det inte blev några poäng. -Efteråt sa vi till varandra att vi kan bättre.

Kalle kom till Leksand från Malmö till den här säsongen. Och Borlängefödde Kalle har haft en fin försäsong i sin nygamla klubb.
-Jo, det har fungerat så bra. Det har varit lätt att komma in i laget och jag har känt mig välkommen. Och det har gjort mig trygg på isen, säger tjugpåttaåringen som spelade många år i Leksands juniorlag innan han flyttade till Skåne.

Vad säger du om din egen prestation idag?
-Det kändes bättre ju längre matchen gick.
Kalle berättar att det var rätt pirrigt innan nedsläpp.
-Det var en del nerver och det gäller att inte vara för övertaggad.

Vem tycker du var bäst i Leksand i kväll?
-Kasimir (Kaskisuo). Vår målvakt gör flera viktiga räddninar.

Bra inledning

Matchen började med fint spel av Leksand. Sen fick man försvara sig mycket i boxplay.
-Vi spelar rätt bra där. Och vi fick mycket energi av att klara av deras powerplay. Men i andra sköljer de över oss, säger Kalle som inte är nöjd hur Leksand spelade i mittperioden.
-De är ett vasst lag med skickliga spelvändningar.

Assist av Kalle

Leksand reducerade i andra perioden ca fyra minuter efter Färjestads två mål. Kalle berättar om powerplaymålet och sin assistpoäng.
-Jag drar på mig en spelare och försöker spela upp till Matt (Caito) som passar Kloos. Justin dunkar bara dit den, säger Kalle som är imponerad av amerikanens skott.

Roligt med hemmapremiär

På torsdag spelar herrarna hemma mot Skellefteå och Kalle vill att laget presterar bättre då. Och han ser fram emot att få göra sin första seniormatch i rätt lag i Tegera.
-Jag har varit där som motståndare, men det här ska bli roligare, säger Kalle avslutningsvis.

Katharina Dalmalm