Förlust i Södertälje
Publicerad: 2018-01-31
Ett hårt pressande hemmalag vann kvällens match i Södertälje med 3-0.

Utvisningar blev avgörande i den första perioden. Två mål gjordes, båda av Södertälje och båda i numerärt överläge.
1-0-målet kom i spel fem mot tre i mitten av perioden, och 2-0 i spel fem mot fyra, med drygt en minut kvar till paus.
Leksingarna saknade dock långt ifrån målchanser. Den bästa hade Mattias Ritola, efter att Johan Porsberger spelat fram honom till ett i princip öppet mål. En flygande hemmaspelare täckte dock skottet i sista stund.

Leksingarna fortsatte jakten på mål i period nummer två, men hade svårt att komma igenom ett hårt kämpande hemmaförsvar.
Periodens enda mål gjordes i stället av matchens hittills enda målskytt: Christopher Bengtsson. I mitten av perioden frispelades han av kedjekompisen Fredric Weigel och satte 3-0 bakom Tex Williamsson.

Erik Aterius, som med sin energi och sitt slit var en av de mest framträdande leksingarna under matchen, var ett stort irritationsmoment för hemmaförsvaret. I mitten av den tredje perioden skapade han en SSK-utvisning, och i det efterföljande powerplayet skickade leksingarna i väg skott efter skott mot hemmakassen.
Några fler mål blev det dock inte i matchen, som med andra ord slutade med en blåvit 0-3-förlust.

Trots förlusten ligger Leksand kvar på en andraplats i tabellen, med två poäng upp till ettan Timrå, och tre ner till trean AIK.

På fredag väntar hemmamatch mot Björklöven

Leksands IF