Cupsummering av Filip och Dennis
Publicerad: 2017-08-14
Tre Kronor
– Surt med förlusten mot Kanada i semin, men jäkligt skönt att vi kunde komma tillbaka och vinna bronsmatchen. Överlag gjorde vi en bra turnering. Så låter det när den 17-åriga LIF-duon Filip Johansson (b) och Dennis Finn Olsson (fw) summerar den svenska insatsen i Ivan Hlinka Memorial Cup.

Sverige tog bronset efter en lyckad turnering med fem bra matcher. I gruppspelet blev det bara segrar: 6-1 mot USA, 7-3 mot Tjeckien, samt 4-2 mot Schweiz. Den enda förlusten kom i semifinalen mot Kanada, då svenskarna besegrades med 4-1.
– Jag tycker att vi spelade riktigt bra i alla matcher utom den mot Kanada. Tyvärr kom vi inte upp i samma tempo och fart som vi hade haft mot alla andra lag. Kanada var bättre än oss, menar Dennis, och Filip fyller i:
– Vi höll oss inte riktigt till vår gameplan i semin… Direkt efter var det självklart väldigt surt, men samtidigt var man tvungen att ladda om inför bronsmatchen.

I bronsmatchen mot Ryssland fick Sverige en svag start, och ryssarna kunde ta ledningen med 2-0 i den andra perioden.
– Vi fick en dålig start och släppte in första målet efter 20 sekunder eller nåt sånt, berättar Filip, vars lag dock spelade upp sig ordentligt i slutet av matchen.
– Vi låg under med 0-2 och vände till 3-2 i slutet av matchen. Sedan gjorde ryssarna 3-3 med 23 sekunder kvar, men ändå gick vi och vann i sudden till slut! En jäkligt skön seger, och skönt för oss att vinna sista matchen och ta medalj. Det var målet efter förlusten mot Kanada, menar Dennis.

Hur summerar ni er egen insats?

– Helt okej. Det gick bra första matchen mot USA, och efter det gick det lite upp och ner, säger Filip, som blev målskytt i USA-matchen.
– Min instats tycker jag var bra. Jag var lite nervös första matcherna, men sen släppte det, berättar Dennis.

Och vad säger ni om varandras insats?

– Dennis skötte sig väldigt bra. Hans största styrka är hans fysik. Det är verkligen inte kul att möta honom.
– Filip kämpade på bra och gjorde inte många fel på planen. En jäkligt bra insats helt enkelt.

Elin Broman