Abby Thiessen tillbaka i Leksands IF
Publicerad: 2022-05-25
Damlaget
Den kanadensiska backen Abby Thiessen, som representerade Leksands IF säsongen 2020/2021, är tillbaka i föreningen. 23-åringen, som dessutom fyller 24 imorgon torsdag, har skrivit på ett kontrakt som gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

23-åriga Abby Thiessen kommer ursprungligen från Red Deer i Canada. Som ungdomsspelare representerade hon Red Deer Chiefs i Alberta Major Midget Female HL, AMMHFL. När det sedermera blev dags för studier på högre nivå gick flyttlasset söderut till Grand Forks i USA och spel i NCAA för University of North Dakota. Efter en säsong i North Dakota fortsatte karriären i St. Cloud State University, även det i NCAA. I St. Cloud kom det att bli tre säsonger där hon bland annat varit lagkapten. I St. Cloud har Thiessen dessutom varit nyförvärven inför den kommande säsongen, Annika Fazokas och Emma Polusny.

Senast Abby Thiessen spelade i Leksands IF var säsongen 2020/2021 då hon stod för 9 poäng (1+8) på 32 matcher i SDHL. Efter att Leksands säsong 20/21 tagit slut avslutade hon säsongen med att spela slutspel i KRS Vanke Rays, en klubb som hon även representerade under den nyligen avslutade säsongen.

Det nya kontraktet med Abby Thiessen är skrivet över den kommande säsongen, 2022/2023.

Abby Thiessen om att återvända till Leksands IF:
-Jag är verkligen glad över att komma tillbaka till Leksand och kunna njuta av byn och den härliga hockeystämningen igen. Under den första säsongen jag var i Leksand var det lite annorlunda på grund av coronapandemin, så jag hoppas att vi nu kommer att kunna ha en mer normal upplevelse. Jag är också oerhört glad över att återförenas med mina college-kamrater Emma och Annika, och alla mina svenska lagkamrater från mitt första år i Leksand.

-Jag skulle beskriva mig själv som en stabil back som man kan lita på i alla lägen. Jag tycker att jag har mognat mycket som spelare och kan bidra inom alla områden av spelet än mer när jag nu går in på mitt tredje år i professionell hockey. Jag tycker att klubben är i en utmärkt position för att sikta högre och göra en push mot topplaceringarna i ligan. Alex har övervägt noga hur han ska bygga upp klubben sedan jag var där senast och jag tror att han har satt oss i en position för att lyckas med vårt uppdrag.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Abby Thiessen:
-Att Abby kommer tillbaka till Leksand är en injektion i lagbygget. Hon kommer bidra på alla plan. Abby är en ledargestalt som vet vad som krävs för att vinna vilket vi hoppas ska smitta av sig i övriga laget och hjälpa oss under säsongen.

Richard Brasar