Lukas första mål
Publicerad: 2019-03-01
Centern Lukas Enqvist gjorde sitt första mål i Leksandströjan när Tingsryd besegrades med 4-0 i Småland. Ett mål som var efterlängtat. – Det har varit dags ett tag, så det var jäkligt gött!

Den tjugoårige värmlänningen är en defensiv center och ingen notorisk målskytt. Men han tycker ändå att målet borde kommit tidigare. Så det märks hur glad han är över att få pucken med sig hem. I kvällens match hade Tingsryd stora problem med Lukas och kedjekompisarna Oskar Lang och Marcus Karlberg. Trion låg bakom de två första målen i inledningen av matchen.
– De är två riktigt skridskostarka forwards. Så de fick stora ytor av motståndarna. Tingsryd kändes passiva, förklarar Lukas framgången.
Han berömmer kompisarnas förmåga att hålla i pucken och förklarar att hans egna defensiva egenskaper skulle balansera upp kedjan.
– Det var tanken idag. Att de skulle få lite mer friare roll och jag skulle ta hem lite mer.

Matchvinnande mål

Eftersom målvakten Axel Brage höll sin andra raka nolla blev Lukas 1-0 matchavgörande. Och det i ett läge där han inte var defensiv utan alldeles framför motståndarmålvakten.
– Vi får ut pucken ur egen zon. Lang och Karlberg driver på och jag hänger på lite släp. Marcus ser mig i slottet och jag petar in pucken, berättar Lukas.
Han skulle sen se Marcus göra en fin åkning och sätta 2-0 innan det gått femton minuter av första perioden.
– Han är en ung kille med mycket fart. Och han är en riktig vinnarskalle, säger Lukas om junioren som blev vald till matchens krigare.

Vad tycker du om matchen?
– Det var bra rakt igenom. Vi hade några onödiga utvisningar annars var det lugnt. Och vi hjälpte Brage hela vägen.

Trivs i Leksand

Lukas har nu hunnit spela 22 matcher i Leksand. Hur trivs han med hockeylivet?
– Det är riktigt roligt att vara här. Vi har skön lagstämning. Leksand är en storklubb och allt känns proffsigt, säger Lukas.
Han tycker att hockeyintresset är stort i byn. Men han är inte så igenkänd än utan kan gå och handla utan att folk vet vem han är.
– Om jag öppnar munnen kan de förstå att jag spelar hockey. Jag har en utslagen tand så det har hänt att nån frågat om jag spelar, säger Lukas glatt om tanden som rök första året utan galler.

Vad säger ni i laget om tabelläget?
– Vi har inte pratat så mycket om framtiden. Vi tar mer match för match, men visst vet vi att det är tajt.
Lukas tycker att laget har allt i egna händer och att de kommer att kämpa för tredjeplatsen i tabellen.
– Vi har ett jädrigt bra utgångsläge, tycker Lukas som hoppas på stort stöd i hemmamatchen på onsdag.
– Vi behöver all hjälp vi kan få!

Katharina Dalmalm