Seriepremiär för Ritola
Publicerad: 2019-01-21
Efter 37 matchers väntan blev det under måndagens bortamatch mot Pantern äntligen seriepremiär för Mattias Ritola. Han summerar det hela så här: – Ringrostigt, men grymt kul!

Det är inte svårt att lista ut att det har varit en, på många sätt, lång höst och vinter för Ritolas del.
– Så är det ju. Det är aldrig roligt att vara skadad, speciellt inte när det tar så här lång tid att komma tillbaka. Visst har det varit tufft att sitta på sidan och inte kunna spela, men samtidigt har jag hela tiden haft ett mål att jobba mot, och att jag nu har gjort första matchen känns bara grymt kul!

Och hur kändes kroppen/spelet?

– Skadan kände jag inte av på det sättet, men visst märktes det att man är lite ringrostig. Det blev bättre och bättre ju längre matchen gick, så kan jag bara få lite fler bra träningar med laget så ska det nog bli bra, menar Ritola, som såg till att inte gå poänglös från comebacken.
Han var nämligen med och spelade fram till det viktiga reduceringsmål som innebar starten på upphämtningen.
– Haha, ja, jag lyckades tråckla mig till en poäng i alla fall, så det var ju bra. Men huvudsaken var självklart att vi som lag kom tillbaka och faktiskt tog två poäng. Vi gjorde en riktigt stark avslutning på matchen.

Matchen vanns alltså av leksingarna med 3-2 efter förlängning. Detta i en match där Leksand dominerade skotten stort, men låg under med 0-2 inför den tredje perioden.
– Jag tycker att vi slarvade lite för mycket i de två första perioderna, men i den tredje kom vi ut som ett nytt lag. Hela laget tog verkligen tag i det här och visade på en riktigt stark moral när vi kom tillbaka i slutminuterna och tog matchen till förlängning. Att vi sedan kunde avgöra där också var fantastiskt kul, menar Ritola, vars lag ligger på en åttondeplats i tabellen.
Endast 3 poäng ifrån en femteplats.
– Sättet vi kom tillbaka på ikväll var otroligt starkt. Kan vi hitta ett sätt att spela med samma desperation över 60 minuter så har vi en rolig vår framför oss.

Elin Broman