Stark vändning gav 2 poäng
Publicerad: 2019-01-21
Trots en blek start på matchen hämtade Leksand, via en stark tredjeperiod, igen ett 0-2-underläge och tog måndagskvällens bortamatch mot Pantern till förlängning. Väl där avgjorde Linus Persson och sköt två poäng till LIF.

Efter några mindre farliga försök från båda lagen hade Leksandsforwarden Lukas Enqvist en puck längs mållinjen efter drygt fem minuters spel.
I stället för mål i det läget blev det hemmalaget som inledde målskyttet minuten senare, då förre LIF-backen Matias Lassens skott utifrån gick hela vägen in.
Leksand vann skotten klart i den här perioden, och var nära mål genom exempelvis Martin Karlsson och David Rundqvist. Laget hade också en halv minuts lång chans att utjämna i spel fem mot tre, men fick inte till det där riktiga trycket.
Ställningen 1-0 stod sig perioden ut.

En ganska chansfattig andraperiod vanns av hemmalaget med samma siffror som i den första. Målet gjordes på en styrning precis i början av perioden.
Leksingarna hade chansen i powerplay vid två tillfällen under perioden, men kom inte till några jättefarliga lägen.
I stället hade backen Mattias Nilsson ett fint läge i boxplay, då han så gott som fri avlossade ett skott från nära håll.
Lukas Enqvist var även, precis i slutsekunderna av perioden, återigen nära att bli målskytt, men 2-0 blev ställningen inför period 3.

Ett hårt jobb signerat Filip Johansson ledde efter fem minuters spel fram till Leksands första farliga läge i den tredje perioden. Skottet från Martin Karlsson räddades dock av hemmalagets målvakt Lars Volden.
Leksingarna fortsatte att pressa bra och gjorde nu matchens klart bästa period.
Bra målchanser hade exempelvis Mattias Nilsson, samt Linus Persson och Johan Porsberger på retur efter skott av Daniel Gunnarsson.
Samma skottglada Gunnarsson skickade i väg ett välplacerat skott från blålinjen i spel 6 mot 4, med en och en halv minut kvar av den tredje perioden. Pucken gick i mål och leksingarna inledde därmed en intensiv jakt på en kvittering.
Och 26 sekunder från full tid klev kapten Martin Karlsson fram och svarade för ännu ett sent och viktigt mål.
En riktigt stark blåvit tredjeperiod resulterade så i att matchen fick avgöras på förlängning.

I förlängningens slutminut skickade Calle Själin i väg ett skott som Linus Persson kunde slå in returen på.
En riktigt härlig seger efter en imponerande vändning i en match där Leksand vann skotten med 52-15!

På onsdag väntar bortamatch mot Vita Hästen.

Leksands IF