Anton Karlsson om förlusten mot Modo
Publicerad: 2019-01-19
Det blev förlust i matchen mot Modo, men Leksands forward Anton Karlsson tycker att laget kan gå rakryggade av isen. Särskilt som de var ytterst nära en kvittering i sista minuten. – Vi är med in i sista sekunden.

Modo ledde med 2-0 efter två perioder. Och Anton tycker att det ändå var ett okej resultat.
– Vi spelade bra i första och tredje perioden men hade en halvrasslig mittperiod, säger Anton om spelbilden.
Modo, som kom från en storförlust mot AIK senast, verkade rejält revanschsugna. Och drog sig som vanligt inte för att reta upp Leksandspelarna. Anton hamnade i bråk med Modos Anton Hedman. Vem vann den fighten?
– Nja, han ville inte gå så mycket, säger Anton och ler brett. Han håller med om att Modo ibland spelar på gränsen, men erkänner att han nog har lagkompisar som kan ge igen lika bra.

Det märktes inte att Modo förlorade så stort sist?
– Det är så här i den här ligan. Vi vann mot Karlskoga med 5-1 och spelade sen sämre mot Västervik. Men det är väl underhållande för publiken, säger Anton om att det kan ändra sig fort.

Mål i powerplay

Leksand har spelat bättre powerplay än i eftermiddagens match. Så det var nog skönt att reduceringen trots allt kom i numerärt överläge. I mitten av tredje perioden var Anton med i en spelvändning där målvakten Axel Brage fick assist. Tycker Anton att Johan Porseberger borde ha passat honom?
– Nej, absolut inte. Han har ett bra skott och jag har varit på honom om att han ska använda det mer, säger Anton som vill att laget i powerplay ska vara lite rakare och avsluta mer.
Efter målet fick Leksand flera chanser att kvittera. Och med två minuter kvar tog tränarna ut målvakten för att spela sex mot fem.
– Vi hade nåt stolpskott och med bara sekunder kvar är Daniel Gunnarsson nära att kvittera, förklarar Anton.

En kämpe

Oavsett hur det går för laget är det en sak som är säker. Anton Karlsson kommer att kämpa hårt. Vad motiverar honom?
– Jag krigar alltid för laget. Det är väl min spelstil. Jag har alltid jobbat hårt och skulle göra det oavsett om jag är stjärna eller inte, säger Anton bestämt.
Tjugotvååringen tycker själv att han haft en svacka ett tag. Att lägena han jobbar sig till inte resulterar i mål.
– Det studsar inte med mig, säger han besviket. Anton är annars en person som ser positivt på hockeylivet och han gillar lagets utveckling av försvarsspelet. Att det känns mycket mer stabilt.
– Det är snabbare uppspel från back nu. Tidigare var det mer back till back och vi forwards fick båga ner för att möta pucken. Och då tappade vi fart, säger Anton om det rakare spelet genom mittzon.

Själin matchens lirare

En av backarna som bidrar till det är Calle Själin. Junioren blev vald till matchens lirare idag och Anton tycker att det var välförtjänt.
– Han har gjort det bra sen han kom tillbaka från skada. Han spelar stabilt och jämnt, tycker Anton.
Imorgon söndag sätter sig laget på bussen ner till Malmö eftersom de möter Pantern redan på måndag.
– Det är bara att komma igen till den matchen, avslutar Anton.

Katharina Dalmalm