Anton besviken efter förlusten
Publicerad: 2018-01-12
Underläge med tre mål efter 15 minuter. Inledningen var inte bra, men sen var det Leksand som hade totalt spelövertag. Forwarden Anton Karlsson är besviken över starten. – De första minuterna kommer vi inte upp i nivå och släpper in tre onödiga mål.

Mattias Ritola gör två mål från ungefär samma plats snett framför kassen. Det första sekunden efter avslutat power play och det andra i mitten av nästa numerära överläge.
– Det har blivit bättre och bättre med pp. Och det blir extra viktigt i slutet av säsongen, menar Anton.
Han tycker att Mattias var en av de bästa spelarna i kvällens match.
– Han är verkligen i form och det är kul att se honom spela.

Bra match

Trots att det blev förlust spelade Leksand inte dåligt i andra och tredje perioden. Och de var nära en kvittering.
– Det kunde blivit 3-3 eller 6-3, men vi hade inte studsarna med oss. Anton är inne på att de behövt bättre fokus för att göra målen. Men han vet också att laget ville mycket.
– När det är fullsatt och adrenalinet pumpar kan det bli fel ibland. Särskilt i början så överjobbade vi och blev trötta fort, säger Anton.

Filip får beröm

Anton är imponerad av unge backen Filip Johansson.
– Han är riktigt bra och det ska han få höra. Är ni bra på att berömma varandra i laget?
– Ja det tycker jag. Idag försökte vi peppa varandra i båset. Att vi skulle fortsätta att hitta lägena och att ”nästa gång sitter den”.

Femtiotvå skott

Det blev ett stort skottövertag för Leksand till slut. AIK:s målvakt Erik Källgren gjorde en mycket bra insats.
– Han är en duktig målvakt, men idag tycker jag att vi gjorde honom bra, säger Anton.
Hans kedjekompisar Jesper Ollas och Matt Carey hade flera fina chanser.
– Vi hittar varandra bra och vi kämpade hårt runt mål, säger Anton som självklart inte är nöjd med att inget resulterade.

Är det tuffare nu när ni som serieledare blir jagade av de andra lagen?
– Jag ser det inte så. Det kommer inte skilja så mycket i slutändan, utan det kommer avgöras på nån poäng eller målskillnad. Så vi har fortfarande mycket att jaga. Vårt mål är ju inte bara att komma etta i tabellen, säger Anton.
När vi avslutar intervjun hörs fortfarande sången från Norra stå.
– Det är så kul att de är här. Fansen ger oss energi att kämpa på, säger Anton som är imponerande av att så många tagit sig till Tegera.

Katharina Dalmalm