Förlust i premiären för damerna
Publicerad: 2021-09-11
Damlaget
Leksand tog ledningen, men det var Modo som vände och vann. Backen Annie Silén tycker att laget kan bättre. – Det känns lite som vi gav bort den här matchen, säger hon till hemsidan.

Det var Leksand som började bäst i SDHL-premiären på hemmais mot Modo. Laget höll högt tempo, vann de viktiga puckarna och gjorde ledningsmålet efter drygt halva första perioden.
– Jag tycker vi kommer ut riktigt bra. Vi spelade verkligen som sagt att vi skulle göra och det kändes som vi var ett mycket bättre lag än Modo, säger backen Annie Silén.

Modo höll undan

Men sedan hände något. Leksand föll tillbaka samtidigt som Modo tog över allt mer. Kvitteringen kom en bit in i andra perioden och i den tredje tog gästerna och utökade den också. De blåvita tog både timeout och plockade också ut målvakten Jule Flötgen, men Modo höll undan och ställningen 1–3 höll sig ända fram till slutsignal.
– Det var verkligen inte bra i andra och tredje perioden. Vi gick ner i deras tempo och det kändes som det var för många som spelade som man själv ville, inte som vi sagt att vi ska spela. Vi känns lite som vi ger bort matchen.
Finns det något ni gör bra i denna här matchen?
– Den första perioden var bra. Vi sätter tempot och spelar enligt vår plan.

Lyfter fram Celine Tardif

Det är hockeyn från den första perioden som Annie Silén hoppas se mer av i morgon när Luleå kommer på besök.
– Ja, det blir viktigt. Föregående säsong hade vi många svåra matcher mot dem, så vi måste hålla oss till vår spelidé. Det visserligen en ny säsong med nya lag, men det kommer nog bli tufft.
Till sist, vem i laget vill du lyfta fram?
– Backen Celine Tardif, hon är verkligen rejäl i sitt spel.

Elisabet Wahl