Martin Söderek, tidigare Jönslars-Eriksson, har många års erfarenhet av läktarkulturen och supporterskapet i sin roll som bland annat tidigare klackledare på Norra Stå i Tegera Arena. Som SLO i föreningen vill han ta med sig all den erfarenheten han skaffat sig för att utveckla dessa bitar inom Leksands IF ytterligare, inte bara för klacken och personerna på ståplats.
-Det är väldigt kul att få hjälpa föreningen med någonting jag vet att jag kan och som jag brinner för. Jag vill bidra med att verkligen ta tillvara på supportrarnas önskemål. Leksand Superstars, Leksand Tifo Crew och Leksands IF Supporterklubb är tre exempel på organisationer som alla gör ett fantastiskt bra jobb för föreningen, men det finns även 6000 andra personer i arenan som inte står på ståplats som också vill bli hörda. Det vill jag bidra med, säger Martin Söderek om uppdraget.
Leksands IFs VD, Andreas Hedbom, menar att tillsättandet av en SLO är ett viktigt steg och en viktig funktion för att tillsammans utveckla vägen framåt för alla som engagerar sig i Leksands IF och som besöker Tegera Arena.
-Tillsättandet av en SLO, i det här fallet Martin, vill vi ska innebära att vi bygger samman föreningen med våra supportrar och vår publik på ett än bättre sätt än tidigare. Sådana här frågor är extremt viktiga att jobba aktivt med för oss som förening, där det gäller att vara kreativa och lyhörda för att det ska bli så bra som möjligt för alla som är engagerade i Leksands IF. Vi har en vision som går ut på att vi ska vara Ett Leksands IF, och funktionen med en SLO är av stor vikt i detta, säger Leksands IFs VD Andreas Hedbom.
-Den viktigaste uppgiften för en SLO mellan matcherna är att fungera som kommunikationskanal mellan supportrarna och föreningen. Avsikten är att kommunikationen ska ske i båda riktningarna, d.v.s. både från supportrar till förening och från förening till supportrar.
-Som SLO identifierar man de önskemål kring förändring och förbättringar som finns kring föreningen. Genom dialog med olika grupper bland publiken är målet att lyhördheten resulterar i förbättringar i form av ökad trivsel bland matchbesökarna.
-Som SLO hjälper, stöttar och bidrar man till att långsiktigt stärka den positiva publik- och supporterkulturen.