Jens Nielsen inför match 2 mot MIK
Publicerad: 2019-03-29
Jens Nielsen har stängt torsdagens match och fokuserar nu fram emot en ny match mot Mora som han spår kommer att vara liknande den första i matchserien.

Det blev ju till slut seger i match 1 på bortaplan mot Mora med 3-5 till Leksands favör. Det finns positiva delar i matchen att ta med sig till lördagen menar Nielsen, men även delar som måste förbättras.
-Mora är klart bättre än oss i den första perioden uppe i Jalas Arena, men vi var beredda på att de skulle komma ut hårt så det var ingen överraskning. Vi lyckas ändå reda ut det och dessutom få med oss en 0-2-ledning efter 20 minuter spelat. Sedan gör vi en riktigt bra andraperiod tycker jag. Det blir sedan lite slarvigt i den tredje perioden, med påföljande nervdaller för oss. Det är ändå ruskigt starkt av oss att hålla undan till seger, säger Jens Nielsen om segermatchen.

Hemmamatch väntar
Under lördagskvällen är det dags för den första hemmamatchen i Direktkvalet. Från Leksands synvinkel är man redo på en liknande matchbild som i Mora under torsdagen.
-Det blir nog något liknande som igår. Vi räknar med att Mora kommer att komma ut starkt och försöka sätta press tidigt, så det gäller för att vara redo på det. Vi måste försöka spela upp oss jämfört med avslutningen i Mora sist. Det påminner lite om matchserien mot AIK och första bortamatchen på Hovet då de pressar oss och Axel Brage kommer upp stort för oss. Hemma kunde vi då gå framåt lite mer än på bortaplan, och förhoppningsvis kan vi göra det även nu mot Mora. Det kommer att bli en rolig lördagkväll, det blir en riktig folkfest i Tegera Arena, säger Jens Nielsen inför lördagens match.

Mer nervöst vid sidan av än på isen
Även om Jens Nielsen skaffat sig en hel del rutin som ledare efter åren som tränare för Häradsbygdens SS, LIF Dam, Aalborg Pirates, LIF J20 och nu som assisterande tränare för herrlaget samt assisterande förbundskapten i Danmarks a-landslag, känner han ändå ett sug efter att vara på isen i viktiga kvalmatcher.
-Det är nog värre att stå i båset. Att vara på isen i sådana här matcher är det bästa som finns, och där ute kan man ju dessutom påverka skeeendena betydligt mer än i båset. Många brukar ju säga att det är mer nervöst att stå vid sidan isen i matcherna, och det stämmmer nog ganska väl. Men det är absolut en härlig känsla att få vara med i båset också givetvis, avslutar Jens Nielsen om sin roll som assisterande tränare i matcherna.

Richard Brasar