Nyförvärv: Gunnarsson, Nordsäter och Valkvae Olsen
Publicerad: 2018-04-13
Lagbygget inför kommande säsong är i full gång och vi kan nu meddela att följande nyförvärv är klara för spel i Leksands IF: Daniel Gunnarsson (b), Lucas Nordsäter (b) och Thomas Valkvae Olsen (fw).

Daniel Gunnarsson, 25, har spelat juniorhockey i Leksands IF, och var med i det lag som tog JSM-guld 2010. Han har även noterats för ett fåtal hockeyallsvenska matcher i föreningen.
Gunnarsson kommer närmast från två SHL-säsonger i Karlskrona, där han varit assisterande lagkapten.
– Det känns inspirerande att komma tillbaka till Leksand. Känns som att klubben har något stort på gång, och ett härligt driv att ta sig tillbaka till den serie som föreningen hör hemma i, säger Daniel.

Leif Carlsson, huvudtränare och sportsligt ansvarig:
– En tvåvägsback med mycket erfarenhet. Han är en högerskytt med bra storlek och tycker dessutom väldigt mycket om Leksand som ort.

Lucas Nordsäter, 19, kommer närmast från spel i Färjestad och Pantern och beskrivs som en talangfull back med mycket utvecklingspotential.
– Leksand känns som en bra klubb att utvecklas i. Då jag är i ett stadie där jag behöver spela mycket och fokusera på hockeyn, så känns klubben perfekt, och jag ser fram emot säsongens alla utmaningar, säger Lucas.

Leif Carlsson:
– En tvåvägsback som har "luktat" på SHL och är rejäl i sitt spel.

Norrmannen Thomas Valkvae Olsen, 24, har spenderat större delen av karriären i Norge, men har under de två senaste säsongerna spelat i HockeyAllsvenskan. Närmast kommer han från Södertälje, där han den gångna säsongen svarade för 34 (23+11) poäng på 50 grundseriematcher.
– Jag vill vara med och försöka ta Leksands IF tillbaka till SHL, där föreningen hör hemma. Det fanns flera klubbar som var intresserade av mig, och SSK ville förlänga mitt kontrakt, men valet föll på Leksand. Här kommer jag att få en viktig roll i laget, men jag måste självklart jobba stenhårt för att förtjäna min istid, i konkurrens med många duktiga lagkamrater. Jag hade ett bra samtal med Leffe, och klubben visade ett stort intresse. Man visade väldigt tydligt att man hade en stark önskan om att jag skulle komma, det blev till slut avgörande, säger Thomas.

Leif Carlsson:
– En högerfattad målskytt med bra storlek och skridskoåkning. Han har bra internationell erfarenhet från det norska landslaget, där han spelat både OS och VM.

Varmt välkomna till Leksands IF säger vi til Daniel, Lucas och Thomas!

Leksands IF