Leksands IF gästade Barnavdelningen
Publicerad: 2022-12-20
CSR
Under måndagen lämnade Leksands IF över julklappar till Lekterapin på Barnavdelning 34, Falu Lasarett. – Det kan vara svårt att förstå hur mycket en sån här gest betyder för de här barnen, men vi som har varit med tidigare vet att det här verkligen är något som får barnen att leva upp, säger lekterapeuten Mats Hildén, som tog emot den blåvita julklappsleveransen.

Under normala omständigheter brukar det vara spelare från föreningens representationslag som finns på plats för att dela ut paketen och även leka och spela spel med barnen.
– Men med tanke på influensa, RS-virus och all övrig smittspridning som är nu, är det bäst för både spelarna och barnen att vi väntar med besöket. Jättetråkigt så klart, för jag vet hur mycket barnen brukar se fram emot dessa besök, och hur mycket det betyder för dem att få träffa sina idoler, men vi får spara lite på det. Julklapparna kommer i alla fall att bli otroligt uppskattade och vi är så glada över att ha det här fina samerbetet med Leksands IF, säger Mats Hildén.

Patric Skoglund, Marknadschef Leksands IF, säger så här om samarbetet:
– Förutom att det har blivit en tradition för oss att besöka lekterapin, är det också en självklarhet för spelarna och hela föreningen att vi gör en sån här sak. Det är verkligen det minsta vi kan göra för barnen som tyvärr måste besöka sjukhuset frekvent av olika anledningar. Tyvärr gick det inte att genomföra besöket med spelarna som vi hade planerat, men det får vi ta nästa år i stället, och vi är glada över att ha fått lämna över lite julklappar nu i alla fall.

Vilka fler projekt i samma riktning har Leksands IF under en säsong?
– Vi har redan haft barnen från Barndiabetesfonden Dalarna hos oss i år. De berättade om hur det är att leva med sjukdomen och fick informera i våra kanaler och fysiskt på plats under en SHL-match, och även chansen att samla in pengar till forskningen. Efter nyår har vi bjudit in Barncancerfonden och Min Stora Dag som kommer till arenan. Att se barnens glädje när dom är på plats hos oss är helt fantastiskt.

Leksands IF