Karlsson avgjorde
Publicerad: 2018-09-09
Trots förlust på övertid mot AIK blev det cupseger för Leksand i Skoda Trophy. Vinstsumman på 100 000 kronor gjorde matchen mycket mer spännande än en vanlig träningsmatch. Backen Mattias Karlsson är nöjd efteråt . – Vi kom hit för att vinna. Det är klart att pengarna ger lite extra krydda åt det hela. Det är en betydande peng för klubben.

AIK inledde klart bäst och det var mycket tack vare Jonas Arntzen i mål som det bara stod 1-0 till bortalaget i första paus. Även i den andra perioden var Leksand ordentligt tillbakapressade.
– Vi hade knappt något anfallsspel, säger Mattias.
Han tycker att matchen var nyttig. Att laget inte alltid kan vara på topp utan måste kunna hantera tunga ben och att spela mycket i egen zon.
– Jag tycker att vi behärskade det hyfsat bra idag, men vi måste lära oss att hålla pucken inom laget och inte sprätta iväg den. Vi lämnar över problemet till någon annan och det är inte schysst.
Mattias tycker inte att AIK inte heller hade särskilt många chanser och att Jonas i mål räddade det som behövdes. Vid AIK:s ledningsmål studsade pucken över Mattias blad och ledde till ett friläge.

Martin Karlsson målskytt

Kedjan med Martin, Jon Knuts och Tobbe Forsberg var bäst i Leksand idag och Mattias lyfter särskilt fram Jons insats.
– Han är otroligt nyttig och kämpar i varje situation. Han och de andra i kedjan som varit i Leksand länge tar på sig jobbet, säger Mattias.
Martin Karlsson gjorde det viktiga kvitteringsmålet till 1-1 i andra perioden. Det var ett av de första riktiga anfall som Leksand hade och säkert lite snopet för AIK som innan var närmare 2-0.

Mattias ledningsmål

I den tredje perioden gjorde Mattias 2-1 efter drygt tre minuter.
– Vi hade fått ner pucken i zon och Jon vann den. Hans pass var perfekt. Som back gillar man att kunna åka in i den framifrån och sen var det bara att smaska på så mycket man kan, säger Mattias och skrattar.
Han berättar att lagkompisarna blev lite förvånade eftersom han inte brukar göra såna mål.
– Det händer väl var trettiofemte match. Det finns där men kommer inte så ofta, säger han glatt.
Ledningsmålet blev viktigt för Leksand. Mattias tror att det blivit mycket svårare att orka hämta igen ett underläge.

Roligare än träningsmatch

Mattias gillar upplägget med cupspelet och att få möta förmodade topplag i HockeyAllsvenskan.
– Vi har mest mött SHL-lag tidigare så det var intressant att se hur vi står mot de här lagen.
Han berättar att Leksand tränar mycket just nu och att han och de andra är rätt trötta både mentalt och fysiskt. Så med tanke på den kortare vilotiden jämfört med AIK är han nöjd med poängen idag.
– Vi hittar en väg att vinna. Men det kändes lite konstigt att fortsätta spela efter full tid när vi redan vunnit turneringen, berättar trettiotreåringen.
Han fick sen se den före detta leksingen Eric Castonguay göra 3-2 efter drygt halva övertiden.
AIK slutade tvåa i turneringen och senare under söndagen spelar SSK och Västerås match om tredjeplatsen.

Hur är det att spela i Leksand?
– Det är en jättekul utmaning. Jag har ju spelat i SHL i tio år och kan det utan och innan. Familjen trivs mycket bra här och hockeymässigt kunde jag inte vara på ett bättre ställe. Jag längtar verkligen till seriepremiären, avslutar Mattias.

Katharina Dalmalm