Positivt resultat för LIF

Publicerad:

Det är inte bara på isen som Leksands IF vände och vann under den gångna säsongen. Även ekonomiskt har utvecklingen varit en framgång.
– Vi har gått från minus 9,3 miljoner kronor till plus 4,2 miljoner kronor, alltså en resultatförbättring på nästan 15 miljoner kronor, säger ekonomiansvarige Magnus Proos.

Det har gått drygt två och en halv månad sedan Brock Montpetit slog in den där magiska pucken som innebär spel i SHL nästa säsong. Nu kommer nästa glädjebesked, ekonomin i Leksands IF ser bättre ut än på länge. Räknar man ihop hela koncernen, det vill säga föreningen Leksands IF och de båda aktiebolaget Leksands IF AB och fastighetsbolaget, är siffrorna mycket positiva.
– Efter förra säsongen visade resultatet i Leksands Hockey AB och Leksands Fastighets AB på minus 9,3 miljoner kronor. Motsvarande siffror efter den här säsongen handlar istället på 4,2 miljoner kronor plus, berättar ekonomiansvarige Magnus Proos. Utöver detta har har ideella föreningen gått plus på runt en miljon kronor.

Vad beror det här på?
– Det handlar om att vi har gjort väldigt hårda kostnadsbesparingar. Framför allt har vi minskat kostnaderna när det gäller spelarlöner och övrig personal.
Det hårda och stundtals tuffa arbetet med att minska kostnaderna började när laget trillade ur SHL för drygt ett år sedan. Och utöver lönerna har man också minskat kostnaderna när det gäller fastigheterna och driften av dessa.
– Fast vi har inte minskat underhållet, tvärtom har vi gått på hårdare än tidigare. Det har varit eftersatt på många områden, till exempel har vi nu påbörjat den första renoveringen av LRF-hallen på 13 år. Det blir verkligen jättefint!

Magnus Proos berättar vidare att man också ligger bättre till än tidigare när det gäller likviditeten. Istället för att som tidigare år har konstant likviditetsbrist har man nu läget under bra kontroll.
– Det beror på att vi sålt väldigt bra tidigt inför nästa säsong och att vi lyckats lägga vissa utgifter för spelare senare under säsongen.
Matcherna mot Modo och Tingsryd måste också ha betytt mycket?
– Ja, sista sju matcherna innebar ca 3 miljoner kronor i vinst. Den sista månaden hade vi oerhört med besökare i arenan så det handlar inte bara om biljettintäkter utan souvenirer och annan försäljning.

Det är kanske lätt att tror att den ekonomiska vändningen hänger tätt ihop med den sportsliga, men VD Christer Plars vill understryka att mycket av det här arbetet redan var genomfört när avancemanget var ett faktum.
– De här siffrorna beror inte bara på att vi vann mot Modo och gick upp till SHL. Redan innan säsongen var slut visste vi att vi hade en ekonomisk situation vi var nöjda med.

Han vill understryka vikten av att tänka långsiktigt. Att inte göra en utgiftsbudget och sedan tänka att man på något sätt ska hämta in kostnaderna, utan att hela tiden utgå från de intäkter man faktiskt har.
– Vi har lagt en budget inför nästa år som vi är väldigt bekväma med. Vi har full koll på kostnaderna, men ser också en stor potential för att öka intäkterna.
Hur ser planerna ut på lite längre sikt?
– Vi planerar så långt fram som till 2019 för tillfället. Och vi kommer inte att riskera klubbens framtida existens genom att dra på oss högre kostnader. Det är ett väldigt medvetet val. Vi försöker ha en större blick på det hela, så att vi ska vara starkare som förening och klubb 2019 än vi är idag.
Det finns många utmaningar på vägen.

Den här säsongen får Leksands IF till exempel 6 miljoner mindre i bidrag till SHL jämfört med övriga klubbar och som förening på en liten ort är det inte lika lätt att hitta stora sponsorer som andra lag kan göra.
– Men det är inte synd om oss på något sätt, det finns också en stor potential. VI har ett starkt varumärke och nu med sociala medier är det kanske lättare än någonsin att sprida det och samtidigt hjälpa våra partners att nå ut.
– Vi jobbar också hårt med att värva medlemmar. Vi börjar närma oss 7500 stycken för tillfället, men har ett mål på 10 000. Det vore fantastiskt att nå dit!

Elisabet Wahl