Amerikansk målvakt klar för Leksands IF
Publicerad: 2022-05-19
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den landslagsmeriterade amerikanska målvakten Emma Polusny som närmast kommer från spel i NCAA med St. Cloud State University. Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

23-åriga Emma Polusny kommer ursprungligen från Minnesota i USA. Som ungdoms- och juniorspelare representerade hon Mound Westonka High School i Minneapolis västra utkant. Det kom att bli fem säsonger i high school-ligan USHS innan karriären inför säsongen 2017/2018 gick vidare med spel för Saint Cloud State University dryga timmen nordväst om Minneapolis, där hon under de senaste fem säsongerna representerat skolan i NCAA. Vid VM 2019 var Polusny dessutom en del av det amerikanska laget som tog guld i turneringen.

Det är inte vanligt förekommande att målvakter utses till lagkaptener, men Emma Polusny har faktiskt varit såväl kapten som assisterande kapten under sina år i både Mound Westonka och Saint Cloud. Det nyskrivna kontraktet med Emma Polusny gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Emma Polusny om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt förväntansfull och glad över möjligheten att få spela för Leksands IF. Leksand erbjuder inte bara möjligheten att få tävla på en hög nivå, utan också en stor möjlighet att fortsätta utvecklas som spelare. Jag är en målvakt som spelar med mycket energi och som verkligen älskar ishockey. Jag är tävlingsinriktad och ger aldrig upp på en puck, även om jag mognat i mitt spel och lärt mig att spela ett mer kontrollerat positionsspel och jobba med mindre rörelser i målet. Jag vill kunna bidra med ett lugn i målet och skapa utrymme för mina medspelare att vara bekväma i att ta vissa risker med vetskapen att jag täcker upp för dem.

-Jag tror att det här kan bli året då Leksand tar steget till toppen av SDHL. Ledningen ser ut att göra ett bra jobb och få ihop en slagkraftig trupp, så det kommer att vara upp till oss alla att prestera för att slutligen vinna matcher. Jag vet inte så mycket om Leksand som by än, men jag ser fram emot att lära mig mer om den lokala kulturen. När jag tittar på bilder påminner det en hel del om mitt hem i Minnesota med många sjöar och en stark hockeygemenskap, och jag ser fram emot att få komma till Dalarna.

Alexander Bröms om nyförvärvet Emma Polusny:
-Vi gillade Emma från första mötet med henne, både hennes spel och hennes personlighet imponerade stort på oss. Jag tror att Emma kommer vara en väldigt viktig pusselbit för oss kommande säsongen.

Richard Brasar