Carter Ashton om matchen mot Frölunda
Publicerad: 2022-08-12
Två powerplaymål blev forwarden Carter Ashtons resultat i Strömstad Hockey Classic. Båda från hans favoritposition framför kassen. -Det har alltid varit det stället där jag gör flest mål.

Igår mötte Leksand Färjestad och idag Frölunda. I båda matcherna blev det förlust på övertid och i båda var det rätt mycket slump och otur inblandat.
-Idag tycker jag att vi borde fått med oss ett powerplay och istället får de numerärt överläge. Och igår…Kaz hade ingen klubba och det blev lite tokigt i bytet, säger Carter om suddenmålen.
Han tycker att den gamla klyschan om att allt kan hända på övertid stämmer här.
-Det var mycket fram och tillbaka och vi hade väl inte studsarna med oss.

Vad säger du om matchen idag?
-Vi jobbar så klart fortfarande på detaljerna, men jag tycker att det ser bra ut offensivt. Vi har mycket tid i deras zon och det händer saker framåt, säger den trettioettårige kanadensaren som tillägger att både laget och han själv behöver jobba mer på spelet i egen zon.

Har roligt på isen

I de tre försäsongsmatcher som hittills spelats har det sett ut som att laget har roligt på isen.
-Ja, det tycker jag verkligen. De äldre spelarna har en perfekt balans mellan humor och allvar som nog gör det lättare för de yngre att slappna av och spela ut.
Carter tycker för egen del att det är jätteroligt att vara tillbaka i Leksand igen.
-Jag har haft en bra sommarträning och såg verkligen fram emot att komma till Sverige igen. Organisationen och byn är så välkomnande.

Bra kemi med kedjekompisarna

Carter har spelat ihop med Emil Heineman och Kalle Östman i Strömstad. Han är nöjd med deras spel så här långt.
-Vi har haft bra kemi oss emellan. Troligen för att vi spelar med en liknande inställning. Kalle jobbar hårt, men han har också mer skicklighet i sig än vad många tror, säger Carter som gillar att trion också har ett bra snack på bänken.
Carter lyfter också fram lagkompisen Jesper Kandergård på frågan om turneringens bäste Leksing.
-Han gjorde ändå två mål idag och alla hoppades på ett hattrick, säger Carter glatt.

Golf avslutar Strömstadhelgen

Imorgon lördag blir det golfspel för det lediga laget innan man beger sig hem till Leksand igen.
-Den här turneringen är så fint arrangerad. Och det ska bli kul med lite tävling i morn, avslutar Carter.

Katharina Dalmalm