”Givetvis går vi för tre poäng”
Publicerad: 2023-01-02
Dags för årets första match för herrlaget. Då är det Luleå som kommer på besök i Tegera arena. – De är ett rätt svårspelat lag, så det gäller att vi alla fortsätter som vi spelade senast och är starka framför deras mål, säger anfallaren Marcus Karlberg.

Det är ett herrlag med en skön seger i ryggen som ägnade måndagen åt förmiddagsträning. När hemsidan får tag på Marcus Karlberg märks det att han är nöjd med lagets insats.
– Vi har några dåliga matcher bakom oss, så det kändes riktigt bra. Det var några steg framåt. Vi kände att vi behövde ta tag i det och det var skönt att vi kunde göra det nu när det var så mycket publik på plats. Vi var väl nästan skyldiga fansen en seger.
Och du gjorde ditt första SHL-mål. Fick du med dig pucken hem?
– Haha, ja det fick jag. Vår materialare satte en lapp på den så man vet vilken den är. Jag har inte så många sparade puckar hemma, så det här är kanske den mest värdefulla. Det är rätt stort att göra mål för Leksands IF i SHL.

"Ett svårspelat lag"

Nästa utmaning för de blåvita är alltså Luleå. Ett lag som haft det tufft på slutet, men Marcus Karlberg menar att det är viktigt att koppla bort sådana saker innan man går ut på isen.
– Det skiljer så lite mellan alla lag, så det är nästan ingen skillnad om man möter några som vunnit mycket eller förlorat mycket.
Vi pratar vidare om Luleås styrkor som lag och enligt Marcus Karlberg är de ett lag som jobbar väldigt bra i egen zon.
– De är ett rätt svårspelat lag och har en bra defensiv. Det är tufft att göra mål på dem.
Är det någon spelare man bör se upp med lite extra?
– Den där backen Julius Honka är rätt vass, så honom får vi hålla koll på. De har absolut skickliga spelare, men det är kanske kollektivet som är deras styrka.

Tror på Justin Kloos

Det var mycket som var bra i spelet i den senaste matchen, men Marcus Karlberg är lite extra nöjd med offensiven.
– Jag tycker ändå att vi vill spela anfallshockey och vi tar pucken framåt på ett bra sätt. Vi har haft lite problem med att få in den i mål, men nu gjorde vi ändå sex stycken. Så nu ska vi fortsätta på samma sätt. Så jag tror på tre poäng, givetvis går vi för det.
Vem av dina lagkompisar tror du kliver fram i morgon?
– Det tror jag Justin Kloos gör. Jag tror han gjorde tre poäng senast och han saktar nog inte av på tempot nu. Han har många bra verktyg: Han är en skicklig passningsspelare samtidigt som han spelar aggressivt.

Elisabet Wahl