Strafförlust mot Luleå
Publicerad: 2022-02-26
För tredje gången på kort tid tappade Leksand tre poäng när Luleå kvitterade inom loppet av 30 sekunder i slutskedet av ordinarie tid och sedermera vann på straffar.

Matchen inleddes med att Leksand klarade av ett tidigt boxplay innan tempot höjdes och det rejält. Inom loppet av bara några minuter skapade båda lagen ett antal vassa chanser där Linus Andersson var närmast för hemmalaget med ett skott i stolpen på en spelvändning. Luleå hade även de ett par vassa kontringar och bra spel i offensiv zon där målburen missades knappt vid några tillfällen. Matchens första mål dröjde dock inte särskilt länge, för när exakt tolv minuter hade spelats spräckte Leksand eftermiddagens målnolla. Nils Åman vann en tekning i offensiv zon innan pucken bara sekunden senare låg i nätmaskorna efter ett mycket rappt handledsskott signerat Linus Andersson. Innan den första perioden var över kunde ytterligare ett mål ha gjorts där bland annat debuterande Marek Hrivík sånär lyckades lirka in pucken, men 1–0 höll sig perioden ut.

Fyra minuter in i mittenakten kvitterade Luleå som från ingenstans när Pontus Andreasson tog tillvara på några slarviga uppspel innan han slog in en retur för 1–1. Efter detta var spelet lite fram och tillbaka innan Leksand återtog ledningen tio minuter in där en mycket fin sekvens låg bakom 2–1-målet. I det första skedet backcheckade Max Vérroneau stenhårt och räddade ett friläge, och bara sekunder senare lade Marek Hrivík en oerhärt läcker passning rätt på samme Ve´rroneaus klubblad som på ett eget friläge placerade in pucken mellan benskydden på Joel Lassinantti. Detta mål gav i sin tur momentum till hemmalaget som innan perioden var slut dessutom hade chansen två gånger om i numerärt överläge. Inget mer mål gjordes dock innan signalen för pausvila ljöd och Leksand fick nöja sig med en ettmålsledning inför den avslutande tredjedelen.

En minut in i tredjeperioden var det återigen dags för Leksand att spela powerplay efter en utvisning i offensiv zon från bortalaget. I 5 mot 4-spelet var det faktiskt Luleå som hade den första vassa målchansen på en mycket vass spelvändning där Pontus Själin bommade målet, men sekunder efter detta tog sig hemmalaget snabbt in i offensiv zon och då rasslade det till i nätmaskorna när Linus Andersson hittade fram till Matt Caito som fint skickade upp pucken i nättaket för 3–1 på tavlan. Två och en halv minut senare utökades denna ledning till 4–1 när Martin Karlsson distinkt placerade in pucken efter ett fint förarbete från radarpartnern Jon Knuts. Luleå kunde dock reducera relativt snabbt när Linus Omark petade in en retur för 4–2, och inte ens 20 sekunder efter detta mål drabbades Jonas Ahnelöv av en femminutersutvisning för armbågstackling. I det efterföljande numerära övertaget missade gästerna bland annat ett helöppet mål samt hade ett skott i ribban som klingade till rejält. Leksand drabbades dessutom av ytterligare en utvisning och tvingades till över en minut i 3 mot 5, men denna jobbiga sekvens klarades otroligt nog av tack vare uppoffrande spel kombinerat med fina räddningar från Axel Brage. Till slut kunde hemmalaget inte stå emot längre, för med en och en halv minut kvar av ordinarie tid reducerade Luleå till 4-–3 via en styrning från Brendan Shinnimin innan 4–4 gjordes 30 sekunder därefter för att ta matchen till förlängning. I 3 mot 3-spelet hade Leksand två jättelägen att avgöra där Calle Själin hade ett skott klockrent i stolpen medan Max Vérroneaus friläge räddades med minsta marginal, men det fortsatte att grina emot och istället kunde Luleå ta hem bonuspoängen i straffläggningen med slutresultatet 4–5.

Imorgon väntar ny hemmamatch mot Brynäs.

Arvid Yngvesson