Skadeuppdatering damlaget
Publicerad: 2022-10-19
Damlaget
Under den senaste matchhelgen i SDHL saknade Leksands IF en handfull spelare som tvingades att följa matcherna från läktarplats. Skadeläget ser dock ut att ljusna något även om det också finns mörkare moln på skadehimlen, meddelar fysioterapeuten Christin Hero.

Damlagets fysioterapeut Christin Hero har haft ett intensivt arbetsschema den senaste tiden. Bland annat saknades flera spelare i de senaste matcherna mot HV71 och Göteborg HC, och här får vi en uppdatering av skadeläget i truppen tillsammans med Hero.

Amanda Johansson, målvakt
-Amanda har hämmats av en underkroppsskada en tid, men är tillbaka i träning. Hon kör dock inte fullt ut i alla situationer än, men vi hoppas att hon kan vara i full träning under slutet av den här veckan.

Ida Karlsson, back
-Ida är på väg tillbaka. Hon blockerade ett skott och fick efter det komplikationer som gör att hon inte får lägga tryck över området som träffades, och därför inte kan träna på is för tillfället. Hon bör dock kunna vara tillbaka i träning i hyfsad närtid.

Fanny Brolin, forward
-Fanny är på väg tillbaka efter en tids skadeproblem. Under inledningen av träningssäsongen fick hon en smäll mot huvudet som har hämmat henne över tid, och hon har efter detta även drabbats av sjukdom. Nu är hon dock på väg tillbaka och har deltagit på isträningarna iklädd gul tröja, det vill säga att hon ej deltar i närkampssituationer. Om allt fortsätter att se bra ut med henne borde hon kunna vara tillbaka fullt ut i slutet av den här veckan.

Wilma Johansson, forward
-Wilma fick en smäll mot huvudet i bortamatchen mot Djurgården för drygt en vecka sedan, och kör nu enbart rehab off-ice. Wilma följer den så kallade hjärntrappan, och vi tar det steg för steg med henne.

Hanna Sköld, forward
-Hanna drabbades av en underbensskada i bortamatchen mot Djurgården för drygt en vecka sedan. Hon har opererats och kommer att vara borta en längre tid. Vi pratar troligtvis om åtminstone tre månaders frånvaro, och vi kommer givetvis att följa upp Hannas utveckling löpande för att utvärdera när och hur vi kan gå vidare med nästa steg i rehabiliteringsprocessen.

Richard Brasar