Förlust i årets sista match
Publicerad: 2021-12-30
Sista matchen för 2021 slutade med en 4–1-förlust borta mot Luleå efter att Leksand slarvade bort två mål och inte lyckades hämta ikapp underläget.

I början av matchen så var det rejäl fördel till Luleå när Leksand inte alls hängde med i spelet samtidigt som det slarvades en del av det blåvita laget. Det var nära ett tidigt hemmamål vid ett par tillfällen, bland annat i numerärt överläge, men istället så kom 1–0 rätt så onödigt efter 14 minuter när Leksand hade spelat upp sig och var inne i en bra sekvens. Detta resultat höll sig sedan första perioden ut trots en bra avslutning från bortalaget där Nils Åman var nära en fin kvittering efter en snygg uppåkning.

Den andra perioden inleddes på ett bra sätt från Leksands sida där ett mål borde ha gjorts när Calle SJälin serverades ett jätteläge som dock räddades knappt. Trots detta så var det Luleå som satte nästa mål från ingenstans efter rejält slarv i egen zon där Brendan Shinnimin fick pucken till skänks i slottet och stänkte dit 2–0. Efter detta var det lite fram och tillbaka innan Leksand pressade på för en reducering där pucken återigen borde ha suttit i nätmaskorna, men effektiviteten var inte där ikväll. Istället för 2–1 kunde hemmalaget göra ytterligare ett mål med två minuter kvar av mittenakten efter att Martin Karlsson fått en klubba i ansiktet, och därmed var underläget riktigt brant inför avslutningenn.

Tredje perioden kunde däremot inte ha börjat bättre för Leksands del när det bara tog en minut för 3–1 att göras. Med ett fint powerplay-spel i ryggen letade sig pucken fram till Mikael Ruohomaa som bara hade att skicka in densamma i det öppna målet. Denna reducering öppnade upp spelet rätt så mycket under resterande delen av matchen där det forsade fram och tillbaka med målchanser för båda lagen titt som tätt. Leksand pressade på för att försöka göra match av det och ta mötet till förlängning, men med tre minuter kvar av ordinarie tid fastställe Linus Omark slutresultatet till 4–1 i tom kasse.

Nu väntar en veckas matchledigt innan det nya året inleds med hemmamatch mot Linköping den 6 januari.

Arvid Yngvesson