Justin om matchen mot Luleå
Publicerad: 2023-11-23
Justin Kloos var riktigt glad efter kvällens vinst mot Luleå.
-Vi spelade 55 bra minuter och idag räckte det, säger den amerikanske forwarden.

Leksands första och sista period var stabila, men det var lite tuffare i andra perioden. Målvakten Filip Larsson räddade laget där. Särskilt i ett boxplay fem minuter in i som fick publiken att ställa sig upp till slut.
-Han var helt fantastisk! Och jag tycker att vi hjälpte till och såg till att det blev bra vinklar för honom, säger Justin.

Bråkig andraperiod

I samma period blev det ett ordentligt tjafs efter att Filip blivit pååkt av Jesper Sellgren.
 -Det kändes som att Luleå var rejält frustrerade. De ägnade 60 minuter åt att klaga hos domarna.
Bråket slutade med powerplay för Leksand fem mot tre. Ett numerärt överläge som man inte utnyttjade alls.
-Nä, vi hade inte den bästa spelidén och det blev för lågt tempo. Oftast är det så att man vinner matchen om man gör mål där. Och att man förlorar om man inte utnyttjar läget. Men idag gick det bra ändå.

Antons felträff

I första perioden gjorde backen Anton Johansson sitt andra mål för säsongen. Det såg ut som en felträff som lurade Luleås målvakt.
-Det var ett strålande mål! Han kan skryta med det för sin flickvän....ända till dess han ser reprisen, säger Justin och skrattar.

Bra självförtroende

I tredje perioden gjorde Matt Caito det viktiga 2-0-målet och Justin håller med om att det fick laget att slappna av och spela ut.
-Vi spelar med bra självförtroende och de har inte så mycket chanser. En stund senare gjorde Peter Cehlárik 3-0 och det var rättvist. Ett resultat som höll matchen ut.

Skadad länge

Justin har varit skadad större delen av hösten, men har gjort en lyckad comeback med mål i första matchen. Han spelar i fjärdekedjan och gör ett strålande jobb.
-Ja, det har gått bra. Sen kunde vi vara mer produktiva framåt. Vi börjar oftast defensivt och jag känner att vi avslutar där också.

På lördag möter ni Färjestad, hur känns det?
-De är alltid svåra att möta, men det kommer bli en bra värdemätare. Ska vi vara ett lag i övre halvan av tabellen måste vi visa det i en sån här match.

Katharina Dalmalm