Tre poäng efter Campers hattrick
Publicerad: 2022-10-22
En fin hyllning till Tobias Forsberg inför matchen mot Luleå bäddade för en ny trepoängare där Carter Camper blev stor segerorganisatör med ett äkta hattrick inför ett fullsatt Tegera Arena.

Leksand inledde matchen på ett oerhört inspirerat sätt och sköljde över Luleå byte efter byte. Efter bara två och en halv minut kom också ledningsmålet när Carter Camper höll sig framme på en retur och skickade in 1–0. Den offensiva pressen fortsatte därefter, och när nio minuter hade spelats tog Carter Camper fart från bakom eget mål innan han åkte upp i banan och sköt ett skott som letade sig in för 2–0. Det roliga var inte slut där, för kort därefter fick arenan uppleva ett äkta hattrick av vår stjärnspelare Carter Camper. Marek Hrivík serverade amerikanen helt ren framför mål som inte gjorde något misstag med att finta bort Matteus Ward innan han lirkade in 3–0. Efter denna ruskiga inledning kom Luleå in i matchen på riktigt och förde spelet i slutdelen av den första perioden. Först tvingades Kasimir Kaskisuo rädda ett friläge innan Brendan Shinnimin lyckades reducera till 3–1 efter drygt tolv minuters spel. Detta resultat höll sig till pausvila efter att Leksand lyckades klara av ett boxplay precis innan signalen ljöd.

En dryg minut in i den andra perioden reducerade däremot Luleå på nytt när Jonathan Andersson fick pucken till sig och fint skickade upp den i krysset. Detta följdes upp med ett friläge från Oskar Lang som oturligt nog prickade stolpen och missade att spräcka sin egen målnolla. Bortalaget var sedan bättre mittenakten igenom och förde spelet under stora delar där Leksand hade svårt att komma ur sin defensiva zon. I periodens andra halva hade Luleå sitt andra numerära överläge för kvällen, men den bästa chansen hade hemmalaget när Mikael Ruohomaa valde att passa en extra gång i en två mot etta istället för att lägga in pucken i ett så gott som öppet mål. Några minuter senare hade gästerna en puck i ramen som landade bredvid målburen. Resultatet 3–2 stod sig sedan efter 40 minuters spel och Leksand hade därmed ett mål att gå på inför avslutningen.

I den tredje periodens första halva hände det inte särskilt mycket intressant ute på isen trots ett varsitt powerplay för lagen. Det sköts knappt något alls och målvakterna hade det relativt lätt att mota de få skott som kom emot dem. Efter cirka elva minuter uppstod den första farligheten när Kasimir Kaskisuo räddade ett avslut från nära håll och såg till att ledningen fortfarande var i Leksands ägo. Alla tre poäng hamnade till slut också hos Leksand efter att Oskar Lang äntligen gjorde sitt första mål för säsongen när han fastställde slutresultatet till 4–2 i tom kasse.

På tisdag väntar bortamatch mot Rögle.

Arvid Yngvesson