Jon Knuts förlänger kontraktet
Publicerad: 2022-12-16
Vi har kunnat se hur planer smitts för att förlänga Jon Knuts kontrakt. Nu står det klart att det är i hamn, och det nyskrivna kontraktet innebär att slitvargen från Malung förblir Leksands IF trogen i ytterligare tre säsonger, till och med 2025/2026.

Jon Knuts kom till Leksands IF inför säsongen 2008/2009 då han anslöt till föreningens juniorlag från moderklubben Malungs IF. Efter två säsonger i juniorlagen blev han som sistaårsjunior etablerad i den ordinarie laguppställningen i föreningens representationslag, och där har han funnits sedan dess förutom en kortare avstickare till Malmö Redhawks. Totalt har Jon Knuts hittills till dags datum spelat 684 tävlingsmatcher i Leksands IFs herrlag i SHL, HockeyAllsvenskan och Champions Hockey League. Det nya kontraktet gäller över säsongen 2025/2026.

Jon Knuts om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det är en stor ära och jag känner mig väldigt inspirerad att fortsätta i Leksands IF. Det är verkligen få förunnat att få spela här. Jag har hejat på Leksands IF sedan jag var liten, och jag minns när vi spelade landhockey på gatan som små och drömde att vi var leksandsspelare. Att nu få leva mitt i den drömmen är faktiskt lite otroligt. Det känns som att föreningen tar steg i rätt i riktning hela tiden, och har rätt folk på rätt positioner vilket gör att det känns ännu bättre att stanna. Mitt mål är helt klart att få vinna SM-guld med Leksands IF.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Jon Knuts:
-Klart Jon skall fortsätta i sitt kära Leksands IF! Jon står för så mycket mer än bara hockeyspelaren man ser på isen. Han är en person som är oerhört viktig för Leksands IFs identitet, både på och utanför isen. På isen får vi alltid se en hundraprocentig inställning, och han är en krigare som har sitt fysiska och uppoffrande spel som största vapnet. Jon är oerhört nyttig i de defensiva delarna och kan verkligen vara en ”pain in the ass” för motståndarnas backar. Det är härligt att vi via Jon Knuts signing conference lyckades med uppdraget…

Richard Brasar