Full pott mot Luleå den här säsongen
Publicerad: 2023-02-16
För fjärde gången den här säsongen drog Leksand det längre strået mot Luleå i och med att kvällens bortamatch slutade med en härlig 3–4-seger.

Inledningen av matchen var av modellen tråkigare hockey där inte mycket hände i offensiv väg från något utav lagen. Både Luleå och Leksand kontrollerade mittzonen på ett stabilt vis där den första målchansen uppstod efter cirka fem minuter. Emil Heineman hittade fram till en helt ren Patrik Zackrisson som från nära håll inte lyckades få bra träff på pucken, vilket innebar att det lösa skottet räddades med ena benskyddet. Därefter var det fortsatt ställningskrig på isen fram till att Leksand tog tag i spelet i periodens andra halva och skapade ett par längre anfall. Något mål gjordes däremot inte och spelarna lämnade isen efter en mållös period med endast ett tillsläppt skott mot den egna kassen.

Den andra perioden var å andra sidan betydligt mer händelserik där allt började med att Oscar Engsund drog på sig ett matchstraff efter en knätackling på Carter Ashton som tvingades lämna matchen. Tio sekunder senare tog Leksand också ledningen i det efterföljande 5 mot 4-spelet via en fin styrning från Patrik Zackrisson innan tempot sänktes ett tag. Trots detta kunde bortalaget utöka i samma powerplay knappt fyra minuter senare efter att Kalle Östman serverade en läcker passning till Patrik Zackrisson som drog till och stänkte dit 0–2 i ett vidöppet mål. Luleå reducerade sedan, även det i numerärt överläge, när en retur letade sig ut till Brendan Shinnimin som bara hade att skicka in 1–2 i en ännu öppnare målbur. Härligt nog återtog Leksand kommandot bara en minut efter detta på en spelvändning där Emil Heineman lyckades med konststycket att fösa in pucken mellan benskydden på Matteus Ward efter att knappt ha träffat pucken. Mittenaktens andra halva präglades sedan av fortsatta utvisningar med en för hemmalaget och tre för gästerna, men trots en ribbträff från vardera lag stod sig resultatet 1–3 till pausvila.

Inför den tredje perioden valde Luleå att byta målvakt där Joel Lassinantti direkt räddade ett bra avslut från Jonas Ahnelöv. Leksand klarade sedan av ytterligare ett boxplay för att behålla sin tvåmålsledning, men den krympte dock till 2–3 kort därefter när Jonathan Andersson hittade en lucka längs isen. Den här gången kom repliken från det blåvita laget drygt tre minuter senare där en fladderpuck från Anton Lindholm hittade rätt, vilket i sin tur betydde ett grepp om alla tre poäng inför avslutningen på matchen. Oskar Lang hade sedan chansen att avgöra drabbningen när han bröt igenom och sånär lirkade in pucken, men istället för ett 2–5-mål gjorde Luleå 3–4 i bytet därefter med ett rappt skott från Konstantin Komarek. Med fyra minuter kvar av ordinarie tid hade Lucas Elvenes ett avslut som tog klockrent i stolpen innan Kasimir Kaskisuo klev upp med en viktig räddning lite senare på vad som såg ut att innebära en kvittering. Därefter redde Leksand ut Luleås forcering och bärgade tre viktiga poäng för att i nuläget inneha en topp sex-placering.

Nu på lördag väntar en stekhet hemmamatch mot Brynäs inför ett fullsatt Tegera Arena!

Arvid Yngvesson